Het is nu wo 20 jun 2018, 11:18


Polo 2 DET '92 - '94

Polo 2 DET '92 - '94

Berichtdoor bvansambeek » do 21 jan 2016, 15:16

Hallo,

Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Polo heb ik een Volkswagen Polo Mk2 (86C), DET 1985.
Ik woon in Rotterdam en heb binnenkort een probleem met de nieuwe milieu zone.
Ik ben van plan een langdurige ontheffing aan te vragen, hier ben ik nu bewijs voor aan het verzamelen.

Op Wikipedia staat dat de Polo Mk2 (86C) tot 1994 verkocht is.
Dit betekend (als ik het goed is) dat er een euro norm aan de modellen gekoppeld zit vanaf 1-7-1992.
Heeft er iemand de zelfde polo met een DET van na 1-7-1992?
Zou ik uw kenteken mogen opgeven als referentie in mijn argumentatie?

Alvast bedankt,
Boudewijn
bvansambeek
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di 19 jan 2016, 17:19

Re: Polo 2 DET '92 - '94

Berichtdoor Pobresh » do 21 jan 2016, 15:54

Hoi Boudewijn,

Je hebt een 85er. Dus ik gok carburateur.

Euro 1 zit alleen op injectiemotoren omdat er dan een geregelde catalysator op zit. (mits er ook een katalysator aanwezig is he)

Geregeld betekend dat dmv een lambdasensor continu word bijgeregeld wat het beinzine/lucht mengsel is.
Dit doet een carburateur niet. Die loopt eigenlijk altijd te rijk of te arm en heeft daarbij een redelijk vaste waarde.

Er zijn wel ombouwsets voor te krijgen, omdat in duitsland hetzelfde probleem bestaat bij de mileuzones. Zo'n setje kost echter rond de 250 euro. Dit zorgt ervoor dat er via een lambda, een rijk afgestelde carburateur en een ventieltje in een vaccumslang (waarmee valse lucht kan worden toegevoegd) wel een soort van lambdaregeling ontstaat. Als er dan een kat aanwezig is, en de uitstoot voldoet aan de euro 1 norm, krijg je in duitsland wel een groene sticker bijvoorbeeld.

btw qua modellen: 1990 kwam de polo 2f uit die tot 1994 is gebouwd.
In 1988 of 1989 waren er al polo's met injectie en euro 1 norm te krijgen.
In belgië bijvoorbeeld, zijn er ook in polo 2f nog carburateurs geleverd. Dat was in nederland niet het geval.

De regelgeving 1992 komt voort uit het feit dat vanaf juli 1992 de euro 1 norm de emissiestandaard is en de vanaf dan geproduceerde auto's verplicht aan deze standaard moesten voldoen. Dit heeft dus niets te maken met vanaf wanneer de producent al aan die norm voldeed met hun motoren.

Oftewel, polo 2 uit 1985 voldoet in de meeste gevallen NIET aan de euro 1 norm en dus ook niet aan de domme mileuzone van rotterdam.
Wel als de auto ouder is dan 1976, want 40 jaar en ouder mag wel weer.

Staat er E2, K6-G of U9 op je kenteken vermeld, zou die ook als die ouder is dan 1992 toegelaten worden tot de mileuzone. Dit is met de kentekencheck op http://www.gezonderelucht.nl te achterhalen als het goed is (anders via https://ovi.rdw.nl )
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2628
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: Polo 2 DET '92 - '94

Berichtdoor bvansambeek » ma 25 jan 2016, 18:59

Super antwoord bedankt!
bvansambeek
 
Berichten: 2
Geregistreerd: di 19 jan 2016, 17:19


Keer terug naar Polo 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast