Het is nu za 16 jan 2021, 20:11

Steefke en zijn Rooie Polo Coupe

Steefke en zijn Rooie Polo Coupe

Berichtdoor Steefke » do 09 maart 2017, 23:03

Ik zal me ffkes voor stellen.

Mijn naam is Maurice alias Steefke (zo heet mijn zoon). 47 jaar, getrouwd en 2 kids.

Ik heb in het verleden al heel wat verschillende VW's gereden maar nog geen Polo. Opzoek naar een goedkope auto die in de plaats van mijn Caddy III die de verkoop in ging kwam ik een leuke maar oh zo matte Polo Coupe 1.3i Prego uit 1994 op het internet tegen. Helemaal in originele staat maar zo mat dat hij bijna rose was :lol:.

Ik was al een tijdje opzoek naar een leuke oldtimer om als 2 auto te dienen en dacht laat ik eens gaan kijken. Ik kwam bij de handelaar die hem had staan en wist meteen dat hij mee naar huis zou gaan. 8-). Na een proefritje had ik wel in de gaten dat er het een en ander aan moest gaan gebeuren. Geen probleem want ik sleutel tegenwoordig weer voor de hobby en niet voor mijn beroep.

Nu een paar weken verder heb ik al het een ander aan de Polo gedaan. Als eerste de hele auto mooi gepolijst. Voor aan de wielophanging alles vervangen. en een setje leuke 15 inch sportwielen gekocht. Ik heb er echt plezier om de polo weer helemaal in top vorm te krijgen. Komend weekend gaat ie 40 mm lager en komen er nieuwe schokbrekers onder.
Mells like burning rubber.

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Re: Steefke en zijn Rooie Polo Coupe

Berichtdoor Pobresh » do 09 maart 2017, 23:11

Kijk aan, net gekocht en al flink progressie!

En we zien graag foto's hier natuurlijk :mrgreen:

Steenroze laat zich graag polijsten naar rood ja. Heerlijk om zoiets van een prutstaat naar prachtstaat om te toveren met poetswerk.

Hou er wel rekening mee dat je de lak extra goed moet beschermen, omdat ze vaak toch verder beschadigd is dan wat je weg kan poetsen. Dat betekend dat het vrij snel weer dof kan worden.
Dit kan door een laksealer te gebruiken, maar na elke wasbeurt in de wax zetten (met de hand) en wasstraten vermijden scheelt al een hoop.

Let op dat bij het verlagen van een polo deze de neiging heeft om in de kont te gaan hangen. Meestal wordt er gekozen voor 60/40 verlaging om die reden. maar ik kan indenken dat dat wat te overdreven is voor je.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor Steefke » vr 10 maart 2017, 00:06

Ja natuurlijk heb ik ook aan een verzegeling van de lak gedacht. Ik ben zelf een jaar of 16 in de autoschade wereld werkzaam geweest. Ik heb daar wel de nodige ervaring in :lol: .

Ik had al eens wat rond gelezen wat de vering betreft en was inderdaad ook al tot de conclusie gekomen dat 60/40 beter en mooier is dus dat gaat ook zo gebeuren. Ik had eerst instantie een 40/40 set besteld maar toen ik de sportvelgen eronder gezet had de bestelling toch maar even laten veranderen. Voor iets meer is duidelijk mooier. :)

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Steefke » vr 10 maart 2017, 12:29

Even een paar fotootjes :D

Rechter zijkant voor het polijsten
Afbeelding

Linker zijkant na het polijsten
Afbeelding

Met de nieuwe wielen
Afbeelding

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » vr 10 maart 2017, 21:13

Ziet er goed uit!

Alleen nu nog even de tractor modus eraf :P

Heb je een TA set besteld? Die zijn nogal stug. Tevens moet je de notenverstelling (ringetje) veelal 2 standjes omhoog zetten. Anders staat het 60/60
Zijn meer sets die dat trouwens hebben.

Er staat een howto op dit forum hiervoor.

Welke bandenmaat heb je op de 15" ?
Pobresh

Berichtdoor Steefke » vr 10 maart 2017, 23:04

Dank je. Ik ben er zelf ook erg content mee :D

Ik heb inderdaad een TA setje gekocht.
Ik wil ook snel van die tractor modus af :lol:

Bedankt van de tip over het ringetje.

Ik wou eerst naar 16 inch maar heb uiteindelijk gekozen voor 15 inch om hem ook in beetje in de sfeer van de jaren 90 te houden. Beetje oldskool sfeertje zeg maar ;)

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » zo 12 maart 2017, 14:58

Heb zelf op 16"gereden met een 2f ;)
Afhankelijk van de bandenmaat, velgbreedte en et waarde kan dat best wat werk opleveren omdat de wielkastranden vaak gerold moeten worden (hier heb je trouwens ook bij 15" al kans op!

Extra tip: bij je originele set zit er een grote ring onder de rubbers van de schokdemper achter. Deze moet je mee over zetten. bij een TA set zit daar alleen een klein ringetje. De rubbers schuiven daar gewoon overheen (doet je schokdemper dus niks meer)

Nogmaals mijn vraag: Welke bandenmaat heb je nu op de 15" velgen?

Zie trouwens net dat je in de buurt woont. Mocht je nog onderdelen nodig hebben. Ik moet mijn schuur nog leeg hebben, dus vrijwel alles gaat voor een prikkie weg :mrgreen:
Pobresh

Berichtdoor Steefke » zo 12 maart 2017, 17:55

Ik heb zowel de originele grote als het kleinere ringetje gebruikt. Ook heb ik de ring op de schokbrekers 2 groeven hoger gezet.

Nu nog even vulplaat maken voor tussen de astap en de achteras zodat ik geen spacers hoef te gebruiken. Achter vallen de wielen iets wat te ver naar binnen. Zonder spacers komen ze daardoor tegen de veerschotel aan.

De wielmaat is 15 inch en de bandenmaat 195/50 x 15. Achter is de speling tussen de band en de rand genoeg maar voor raken ze soms een klein beetje tegen de kunststof randen.

Ik wil wel eens komen kijken wat je allemaal kwijt wil Pobresh :lol:

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » zo 12 maart 2017, 20:50

195/50/15 is te groot voor een polo 2f. Wellicht dat je daarom problemen hebt.
Juiste maat is 195/45/15 of 185/45/15 of 175/50/15

omrekenwebsite:
http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

gebruik even de originele bandenmaat: 155/70/13 of 175/60R13 dan heb je de beste referentie.

je huidige banden zijn bedoeld voor een golf qua maat ;) Ik kan je garanderen dat dat straks grandioos gaat aanlopen omdat TA setjes nogal wat na zakken.

Zou persoonlijk niet met vulplaten gaan werken maar gewoon met spacers.
Vulplaten kunnen ervoor zorgen dat het scheef gaat zitten waardoor je een sporing of camber afwijking krijgt.
Al kan dat laatste wellicht wel weer nuttig zijn, aangezien het een starre as is.
Of je moet ze kunnen maken van stevig genoeg materiaal op een accurate manier (draai of freesbank bijvoorbeeld)
Pobresh

Berichtdoor Steefke » zo 12 maart 2017, 22:32

De bandjes hebben nog 5 tot 6 mm profiel, ik rij voorlopig nog even met deze. Qua diameter zijn ze nagenoeg gelijk aan de originele wielen. Ik denk dat een maatje smaller wel wat uitkomst zal kunnen bieden.

De plaatjes die ik ga maken maak ik van staal. De bouten vervang ik 8.8 stalen bouten. De vulplaat zal ongeveer 6 mm dik worden. Ik vind dit zelf een betere optie dan spacers van 6 mm. Ik heb zelf de nodige apparatuur om een goed passende plaat te maken dus dat gaat wel goedkomen.

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Volgende

Keer terug naar Polo 2F