Het is nu za 16 jan 2021, 19:54

Steefke en zijn Rooie Polo Coupe

Re: Steefke en zijn Rooie Polo Coupe

Berichtdoor Steefke » zo 12 maart 2017, 23:41

Welke opties voor een motor wissel om wat meer power te krijgen zijn er voor dit type polo?
Mells like burning rubber.

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » ma 13 maart 2017, 18:54

Ik doelde vanwege de bandenmaat meer op het feit dat ze straks gaan aanlopen als je verlaging nagezakt is.
Dat sloopt zowel je banden als je wiellijsten. Zou zonde zijn toch?
Diameter is trouwens 5,6% groter dan origineel. Lijkt weinig, maar 3% is het maximale verschil wat nog acceptabel is.
Wettelijk zijn hier in nederland daar geen bepalingen voor. Maar dit is wel de maatstaf die men aanhoudt zodat de tellerafwijking niet te groot wordt.

Smallere bandjes stuurt trouwens ook een stuk lekkerder kan ik je zeggen ;)

Wat betreft tussenplaatjes: originele bouten zijn volgens mij 10.9 of 12.9. beste is als je dat ook aanhoudt
Al zijn er mensen die met camber shims en de originele bouten rijden. Wellicht zijn de originele bouten lang genoeg.

Ook al naar wellemsblokken gekeken? Erg handige toevoeging bij een 60/40 verlaging. Hierdoor zal de auto na een bocht sneller weer terug zelf rechtuit gaan rijden, omdat door de verlaging het caster veranderd. Wellemsblokken corrigeren het caster.

Wat betreft motorisch: hoe gek wil je het hebben?
Je kunt een simpele upgrade doen aan je huidige blok, een ander blok er in hangen of zelfs een complete ombouw doen zodat er een dik vr6 blok in de neus past.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor Steefke » ma 13 maart 2017, 21:19

Ik begrijp wat je bedoeld wat de banden betreft. Ik zal over een tijdje toch nieuwe moeten aanschaffen dan neem ik gelijk een maatje platter en smaller :D

Ik had inderdaad al een gekeken om de origine te kunnen gebruiken. Deze zouden gezien het eind dat ze buiten de schetsplaat op de as uitsteken moeten kunnen. Aan het caster verhaal ga ik achter niets doen. Ik vind er niet zo veel aal als de wielen er zo schuin onder staan. Wellemsblokken heb ik nog niet eerder van gehoord.

Ik heb ook al een VR6 gehad. Die motor in de Polo wordt doodblijven haha. Nee ik dacht meer aan wat extra power en snelheid. Ik zag op Ebay wat spaghetti uitlaat en van dat soort spul. Ik dacht zelf aan een één of 2 dubbele Webers. Het nadeel is dan wel weer dat de versnellingsbak weer meer te verduren krijgt. Deze is volgens mijn niet zo heel super maar. Vroeger had je in Baarlo bij de autospeedway een sprint klasse met 1300 motoren daar werkte ze ook veel met Webers en snellere nokkenassen en zo. https://www.youtube.com/watch?v=MsgpuViu4zU

Een 1600 wordt weer een grotere operatie of heb ik het dan mis? De 1600 ligt naar achteren gekanteld in tegenstelling tot de 1300. Moet er dan ook een andere bak in? Zo ver was mijn rechearche nog niet gekomen :lol:

Zo staat hij er nu bij met de verlagingset. 8-)
Afbeelding

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » ma 13 maart 2017, 23:17

Looks good!

Wellemsblokken zijn voor de stabistang aan de voorzijde ;)
Die komen ipv de originele rubbers + bokken zegmaar.

Sprint 1300 rijdt nog steeds in Posterholt bij mijn weten.

Je hebt nu injectie, dan zou ik het daarbij houden. Carbs is ook leuk natuurlijk.
In een AAV blokje moet je veel geld steken om er echt wat leuks uit te halen. Wilt niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het kost een aardige duit centen.

1600 is wel degelijk in dezelfde opstelling geleverd als wat je nu hebt, ABU uit een golf 3 is dat. Eveneens de opvolger AEA (met spanrol op de distributieriem) en AEE (ook met spanrol, maar dan multipoint injectie) zijn alle 3 gewoon 1600 motoren die hetzelfde in de auto liggen als je huidige blok.
Persoonlijk ben ik ook nog van plan dat in mijn project te leggen dus als je info nodig hebt hoor ik het wel ;)
Meest eenvoudige is een ABU of AEA die je laat lopen op de huidige injectie. Hoef je alleen de bijbehorende gasklephuis iets aan te passen (dit is mijn eigen plan trouwens ook) Scheelt een hoop ellende qua kabelbomen.

Wat betreft je bak: controleer de keerring van de schakelstang even. Die lekken graag en dan loopt de bak vanzelf leeg. De 5e versnelling kan daar niet tegen (komt als eerste droog te staan)

om je een indicatie te geven. Dit was mijn vorige 2f met ta technix 60/40 en 165/60/14 bandenmaat op 6J velgen met ET38. Verlaging was toen al nagezakt.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/222263_208029172564483_1963326_n.jpg?oh=d00d2d2ac7e797fc30ddbc3a266030c9&oe=5969EF0A

Mijn eerste 2F had 195/40/16 op 7J velgen met ET 35 en daarvoor moesten de wielranden worden omgerold omdat de banden al aan flarden waren door het aanlopen. Ook 60/40 verlaagd
Pobresh

Berichtdoor Steefke » di 14 maart 2017, 14:03

Heel handig om te weten welke motor in aanmerking zou kunnen komen. De AEE had ik al via Google gezien. Ik was vroeger wel goed met bedrading maar of ik daar nu nog wel zin in heb weet ik niet :lol:. De AEA is daarom een goede optie denk ik. Dat aanpassen van het gasklephuis is dat veel werk?

Ik zag op internet ook allerlei kitjes om CBR carburateurs erop te zetten. Een verhaal apart denk ik. Waarschijnlijk een hoop geklooi met sproeiers en zo. De inlaatspruitstukken zijn ook erg prijzig vind ik. De prijs ligt zo tussen de 250 en 450 euro en dan heb je nog geen carburateurs.

Ziet er ook leuk uit, die witte van jou. Heb je die niet meer?

Ik denk dat de wielen ook wat aan de brede kant zijn. Volgens mij waren ze 8J. Ik ben niet van plan te gaan kilometer vreten daarom kijk ik het nu even aan en wacht is tot ze echt flink zouden gaan schuren.

De schakelstang is netjes droog. Ik was sowieso van plan er de komende zaterdag nieuwe olie in te gaan doen. Zo weet ik ook zeker dat het oliepeil van de bak oke is.

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » di 14 maart 2017, 20:50

Je pakt een compleet aea blok met het gasklephuis wat daarbij hoort (voor de zekerheid kun je trouwens die kabelboom en ecu erbij nemen)
Je haalt vervolgens de stelmotor van het gasklephuis van de AEA af en wisselt die voor die wat op je AAV hebt zitten.
Dan is het verder plug and play. Al moet je die stelmotor dan nog even afstellen. Gasklephuis zelf verschilt trouwens wel(grotere diameter en grotere injector)

Het systeem van de aav is ook gebruikt op de 1.8 rp blokken. Al weet ik niet 100% zeker of er veel verschillen zitten in de ecu (dat ben ik nog aan het uitzoeken) AAU (1.0 van polo 2f) zit ook op hetzelfde systeem.

ABU en AEA draait op de verbeterde versie van hetzelfde injectiesysteem.
Er zit een klopsensor, andere stelmotor(daarin zit een extra sensor) en een snelheidssensor op dat systeem.
Die laatste is echter vooral bedoeld voor de tellerbak, aangezien die bij een 6n en golf 3 digitaal zijn. Terwijl een polo 2f die nog analoog met een kabel heeft.

En AEE draait op weer een verbetering daarvan.
Die heeft nog meer sensoren, en multipoint, waardoor er ook weer een compleet ander gasklephuis op zit.
Kaal(zonder aanbouwdelen dus) zijn AEE en AEA hetzelfde. ABU is slechts de 1.6 versie van je huidige blok.

Moet alleen erbij zeggen dat die methode met de stelmotor nog niet beproefd is (heb er nog geen info van kunnen vinden) Dit is iets wat ik zelf heb uitgezocht en ook ga uitproberen tzt in mijn project.

Daarbij moet ik vermelden dat de ECU en daarmee kabelboom van in elk geval de aee en aau veranderd zijn doordat ze al werden voorbereid op de 6n, omdat daar een kleinere ecu in zit. (de 1.0 en 1.3 zijn ook nog een tijdje in de 6n geleverd)

Witte heb ik al 4,5 jaar niet meer.
De groene die ik ervoor had was ik vergeten het linkje erbij te zetten dat is deze:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/621798_453885577978840_516058759_o.jpg?oh=8f7d0592e5879074bd3c8caf8e580bdd&oe=59676C0A

Beide zijn trouwens gesloopt.(niemand die ze wilde kopen :roll: )

Heb sinds een jaar een wannabee polo namelijk een Trabant 1.1 met een polo motor ;) die hebben ze nog een tijdje op dezelfde lijn als de polo 2 geproduceerd in Zwickau.
Die draait trouwens ook alweer bijna een jaar op injectie van een polo. origineel was dat carburateur.
Pobresh

Berichtdoor Steefke » wo 15 maart 2017, 23:36

Ik ga eens aan het werk met al deze kennis. Eens kijken wat de kosten zijn en hoeveel werk het is. Ik blijf eerst eens even een tijdje zo rijden. Ik heb nauwelijks 200 km met de auto gereden. :lol:

Wel jammer dat je 2fjes hebt moeten slopen. Heb je nog veel onderdelen liggen?

Nooit geweten dat er ook een trabbi met polo motor gebouwd is. Wel ruig vind ik. Zo'n Trabant heeft wel iets vind ik. Stukje oostduitse historie op wielen 8-)

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » do 16 maart 2017, 21:15

Ik wilde al langer een trabant dan een polo dusja als je dan de kans krijgt er eentje voor weinig te kopen die beide werelden in 1 heeft :mrgreen:
Enige nadeel is dat je dus op veel meetings met het opentrekken van de motorkap overdonderd wordt met vragen :mrgreen: Er bestaan er maar 40.000 van en waarschijnlijk is daarvan nog maar een kwart of hooguit de helft over waarvan het grootste deel in hongarije.

De mijne wordt een wolf in schaapskleren: uiterlijk van een standaard 2takter, onderhuids een 1.6 met minimaal 75pk (3x zoveel als de standaard 2takt) een echte sleeper dus. Onder de motorkap blijft ie het 1.1 uiterlijk trouwens ook houden.

Als ik een keer t geld en de ruimte heb komt er wel nog een keer een echte 2takter bij.

Onderdelen voor 2f zijn inmiddels beperkt tot 1 plank en 1 krat vol. De rest is verkocht of weggegooid. Van de eerste is trouwens sowieso niet veel bewaard gebleven, die heb ik vrij compleet naar de sloop gestuurd (destijds te weinig sleutelervaring en geen opslagruimte) 2e had niet gesloopt hoeven worden eigenlijk. maargoed ik heb bij beide autos zo mijn redenen gehad. Vooral vanwge t feit dat ik ze niet meer verkocht kreeg in de staat zoals ze toen waren.

Alles wat ik daarvan niet op de trabant kan gebruiken (reservedelen voor de motor) mogen weg.
Van lampen tot raammechanismes. Speakerkapjes, Traanplaat matten, gordels, enzovoorts.

200km? Das ook nie veel :lol: Je verlaging heeft c.a. 1000km nodig om een beetje zichzelf te settelen. :mrgreen:
Pobresh

Berichtdoor Steefke » vr 17 maart 2017, 17:21

Gaaf hoor zo'n sleeper. Ik hou wel van dat soort zaken. Zo had ik een open geschroefde Caddy 1 met een gtd blok met intercooler. Dat was voor de tijd van de TDItjes dus voor die tijd een rappe Caddy. 190 op het tellertje en een rookgordijn waar je niet goed van werd haha. Helaas heb ik na dat ik door dat ik aangereden werd en 3 keer over de kop sloeg afscheid van de Caddy moeten nemen. Ik had hem zelf helemaal vanaf scratch opnieuw opgebouwd.

Een koplamp en dat soort zaken zijn altijd wel handig. Je hoeft er maar een steen tegen te krijgen en je kunt opzoek. Ik hou me daarom aanbevolen als je er vanaf moet ;)

Ik ben gisteren voor het eerst eens flink de snelweg op geweest. Het viel me niet tegen moet ik zeggen. Bij de afrit wel met de voorbandjes aan de randjes natuurlijk :lol:

Morgen ga ik kijken of ik de vulplaten voor achteren kan maken en even een grote beurt doen.

Polo coupe 1.3i 1994
Passat 2.0 2002
Steefke

Berichtdoor Pobresh » za 18 maart 2017, 00:40

Steefke schreef:Gaaf hoor zo'n sleeper. Ik hou wel van dat soort zaken. Zo had ik een open geschroefde Caddy 1 met een gtd blok met intercooler. Dat was voor de tijd van de TDItjes dus voor die tijd een rappe Caddy. 190 op het tellertje en een rookgordijn waar je niet goed van werd haha. Helaas heb ik na dat ik door dat ik aangereden werd en 3 keer over de kop sloeg afscheid van de Caddy moeten nemen. Ik had hem zelf helemaal vanaf scratch opnieuw opgebouwd.

Auw das dubbel pijn dan. Wel zelf redelijk heel gebleven?
Ben zelf niet direct van plan het vermogen te gebruiken voor snelheid (alleen om eens te kijken hoe hard ie dan wil) maar dat heeft vooral ermee te maken dat je met originele ophanging(remmen krijgen wel een upgrade) niet weet wat de auto gaat doen op zulke hoge snelheden als er wat gebeurt. Plus er staat dan een draaikolk in de tank met 28l...
Tis gewoon de fun dat het een sleeper is en dattie straks een behoorlijk koppel heeft en dus leuk van de plek komt.
Ik rij er nu ook maar 90 mee op de snelweg. Dan rijdt ie met moeite 1 op 14/15. Maarja aerodynamica van een composiet baksteen :P
Als ik 120/130 aanhou stijgt het verbruik naar 1 op 11/12.
Moet je wel mee nemen dat er een zeer korte 4 bak onder zit. Veel korter dan de 4 in een polo. (en die wordt ook nog vervangen door een 5bak tzt) oftewel 120 is 5400rpm ongeveer.
Topsnelheid is niet eens te halen, begrenzer wordt in de 4 al bereikt nu. (injectie klemt hem wat eerder af dan de oude carb met transistorontsteking)

Steefke schreef:Een koplamp en dat soort zaken zijn altijd wel handig. Je hoeft er maar een steen tegen te krijgen en je kunt opzoek. Ik hou me daarom aanbevolen als je er vanaf moet ;)

Ik zou zeggen kom een keer langs. Vrijwel alles moet weg ;) En liever gisteren als vandaag.
Moet alles nog een keer uitzoeken en op foto zetten. Dus stuur maar een pbtje met dingen die je zou kunnen gebruiken. Kan ik alvast kijken of ik het heb.

Steefke schreef:Bij de afrit wel met de voorbandjes aan de randjes natuurlijk :lol:

Dat begint met 1x en eindigt met meerdere keren per rit. Dus echt niet leuk meer.

Heb zelf met golf formaat banden gereden op die witte in eerste instantie. Maar toen ik hem verlaagde was het constant gedoe met aanlopen, zeker toen het allemaal wat nagezakt was. En dat is voornamelijk met rare hobbeltjes, goed afremmen. bochten en drempels. Als het allemaal smooth rechtdoor gaat is het nauwelijks te merken.
Heb ze daarom vrij snel gewisseld voor dat setje op de foto. Want het vreet je banden op.
Pobresh

VorigeVolgende

Keer terug naar Polo 2F