Het is nu za 24 feb 2018, 06:20


Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor KipJuh88 » do 30 nov 2017, 11:11

Beste,

Ik heb al verschillende forums bekeken en gelezen.
helaas ben ik er nog niet achter wat het probleem bij mij kan zijn.
Hopelijk heeft iemand hier nog wat ideeën / informatie.

Mijn motorcode weet ik niet . betreft een vw Polo uit 1997.

Wanneer ik de auto start , start deze gelijk maar loopt heel rauw.
Hij schudt / sputtert / loopt onregelmatig stationair ( toerenteller schommelt tussen de 850 en 1000) en stinkt naar benzine.
wanneer ik weg rij met een koude motor, begint hij te stotteren en slaat af.

Ik laat de auto dus eerst 3 minuten warm draaien omdat de problemen dan weg zijn en de auto vervolgens perfect rijdt.

Nu begint het wat kouder te worden, en vanmorgen sloeg de auto na het starten gelijk uit, en moest het vervolgens even doorstarten om aan de praat te krijgen.

het volgende is gebeurd bij de autogarage :

- Bougies + bougies kabels vervangen
- rotor + verdelerkap vervangen
- 2de hands gaskleppenhuis geplaatst, gereinigd, en op nieuw ingeleerd.
- bobine vervangen
- tempratuursensor + nog een sensor ( weet niet welke) vervangen
- olie ververst + schoonmaak spul erbij ( speciaal voor het motorblokje).

Het probleem doet zich alleen voor wanneer de motor dus koud is. bij een warme motor rijdt de auto super en nergens geen problemen mee !

Volkswagen POLO 44 KW
bouwjaar: 1997
brandstof: benzine
motorcode: AEX OF APQ
transmissie: handmatig
cilinderinhoud: 1400cm3
vermogen: 44kw
KipJuh88
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 12:17

Re: Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor Pobresh » vr 01 dec 2017, 20:02

Aks de temperatuursensor is vervangen en alle ontstekingsdelen ook is de enige sensor die nog voor mengselvorming zorgt de MAP sensor (inlaaddruk sensor, zit in de inlaat) en de Lambdasensor.

Ben benieuwd welke sensor ze nog hebben vervangen :) Want het is al apart dat ze aan de temperatuursensor hebben gedacht.
Er is ook kans op een probleem met de massa. Soms kan de ecu daaronder lijden. Maar sowieso krijg je dan verkeerde waardes.

Wat betreft de ecu: is er al gecontroleerd of de parafan nog enigszins bladervrij is en nog fatsoenlijk water aflaat? Indien niet kan er in de ecu wat corrosie aanwezig zijn.

Mocht dat allemaal in orde zijn (lambda is te meten trouwens, nogal prijzige sensor dus doe dat eerst)
dan zou ik de injectoren eens gaan controleren op lekken. Als je een injector hebt die lekt krijg je ook verkeerde mengselvorming. Een andere mogelijkheid is een defecte drukregelaar op de injectorrail.

Ook is er een mogelijkheid op valse lucht, maar ik ga er van uit dat de garage dat al getest heeft. (meest simpele om te testen eigenlijk)
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2625
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor KipJuh88 » ma 04 dec 2017, 11:36

Bedankt voor je reactie.

weet je toevallig ook wat de waarde moet zijn van de lambda sensor ?
En de inlaatdruk sensor is dat ook te meten ? Want dat kunnen we dan zelf doen natuurlijk.

Dat ze aan de temperatuur sensor hebben gedacht is omdat ik daar iets over had gelezen bij een eerdere topic en dus het proberen waard haha.

De prafan ga ik ook even controleren. en dan de rest maar eens !
KipJuh88
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 12:17

Re: Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor Pobresh » ma 04 dec 2017, 17:54

Lambda moet tussen de 0.1 en 0,9 /1 volt geven, dit getal fluctueert continu.
Maar je moet ook het verwarmingselement testen. Wat de weerstand daarvan is weet ik helaas niet.
Men geeft het en der op sites aan dat meer dan 30ohm al teveel is. In elk geval mogen het geen kilo-ohms worden.
Een oneindige (of gewoon 0 ohm) is natuurlijk ook niet goed.

MAP sensor kan ik je helaas ook geen waardes van geven.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2625
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor KipJuh88 » wo 13 dec 2017, 12:19

Pobresh schreef:
MAP sensor kan ik je helaas ook geen waardes van geven.


Kun je mij uitleggen waar de map sensor zit ? ik heb namelijk een nieuwe besteld ;) neem aan dat wij dit zelf gewoon kunnen vervangen en dit niet speciaal door een garage hoef te gebeuren.
KipJuh88
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 12:17

Re: Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor Pobresh » wo 13 dec 2017, 15:55

schuin onder het gasklephuis. Vanaf de achterzijde te bereiken als je de luchtfilterkast er af hebt.

Eventueel kun je het gasklephuis demonteren om wat meer ruimte te krijgen. Laat dan wel de stekker op het gasklephuis zitten, anders moet je die opnieuw inleren.

Afbeelding
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2625
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: Koude start problemen,eerst warm draaien 1997

Berichtdoor KipJuh88 » do 14 dec 2017, 17:43

Pobresh schreef:schuin onder het gasklephuis. Vanaf de achterzijde te bereiken als je de luchtfilterkast er af hebt.

Eventueel kun je het gasklephuis demonteren om wat meer ruimte te krijgen. Laat dan wel de stekker op het gasklephuis zitten, anders moet je die opnieuw inleren.

Afbeelding


Thnx gaat goed komen!
KipJuh88
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 12:17


Keer terug naar Problemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten