Het is nu za 15 dec 2018, 08:54

Moeilijk starten

Moeilijk starten

Berichtdoor Suzanne » do 09 nov 2017, 14:01

Onze Polo 6n 1.4 8V uit 1996 heeft afgelopen winter ineens van de één op de andere koude dag een verkoudheid opgelopen. Ze wil dan na twee dagen stilstand moeilijk starten maar start uiteindelijk bij poging 3/4 wel. Afgelopen zomer er geen last van gehad, maar onlangs bij de eerste nachtvorst stak het de kop weer op.

Wat ik al heb vervangen:
- Koelvloeistof temperatuursensor
- Stroomverdeelkap en rotor

Wat zou ik nog kunnen proberen? Het gasklephuis is schoon, dat heb ik gecontroleerd.
Brandstofpomp die niet lekker op gang kan komen?

N.b.
Het is de eerste auto van mijn vrouw, ze heeft in 18 jaar tijd ruim 180.000 probleemloze kilometers afgelegd. Naast regulier onderhoud is de einddemper, slotpinnetje, koppelingskabel en een stuurbekrachtigingsslang vervangen. De cv en het OpenAir dak werken niet meer maar dat is niet erg. Betrouwbaarheid is het belangrijkste, ze heeft ons daarin nooit teleurgesteld.
De kleur is wijnkoperrood waarbij de blanke lak losraakt (een VW fout) waardoor ze er niet meer uitziet, maar dat is de oude trouwe dame vergeven.
Laatst bijgewerkt door Suzanne op do 09 nov 2017, 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Suzanne

Re: Moeilijk starten

Berichtdoor Suzanne » do 09 nov 2017, 14:55

Ik las zojuist een recente post van een ander forumlid met hetzelfde probleem. Hij kreeg het advies om brandstofpomp en stuurslotcontact te controleren.

Brandstofpomp ga ik beluisteren met de bank verwijderd op een koude maandagochtend.
En als het het stuurslotcontact mocht zijn, hoe zou ik dat kunnen constateren?
Suzanne

Berichtdoor Pobresh » do 09 nov 2017, 16:10

Zorgen voor een 2e contactblokje (sloperij) en dan testen op de originele stekker.

Accu geeft wel voldoende? Tis dus niet zo dat de startmotor langzaam loopt?

En is het starten en uitvallen of gewoon niet aan willen slaan?

Temperatuursensor zou normaal gezien de eerste verdachte zijn. Wat voor een is er in gezet, zelfde kleurlabel en welk merk? Goedkope aftermarket (merkloos) kunnen namelijk wel eens voor problemen zorgen. Bij een andere kleur dan normaal krijg je ook een afwijkende waarde.

Een andere oorzaak, die niet zo gouw voorkomt is een probleem met de MAP sensor die zich in de inlaat bevind. In een enkel geval wil die vervuild raken of kapot gaan en dat kan ook voor vreemde problemen zorgen.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor Suzanne » do 09 nov 2017, 16:36

Pobresh schreef:Zorgen voor een 2e contactblokje (sloperij) en dan testen op de originele stekker.

Heb je een afbeelding van het onderdeel? Lijkt mij nog een lastige klus, stuur moet gedemonteerd worden is het niet?!

Pobresh schreef:Accu geeft wel voldoende? Tis dus niet zo dat de startmotor langzaam loopt?

Accu is 100% in orde, startmotor draait normaal

Pobresh schreef:En is het starten en uitvallen of gewoon niet aan willen slaan?

Niet aan willen slaan

Pobresh schreef:Temperatuursensor zou normaal gezien de eerste verdachte zijn. Wat voor een is er in gezet, zelfde kleurlabel en welk merk? Goedkope aftermarket (merkloos) kunnen namelijk wel eens voor problemen zorgen. Bij een andere kleur dan normaal krijg je ook een afwijkende waarde.

Ik heb een FEBI BILSTEIN 30616 gebruikt vanwege motorcode AEX.
Suzanne

Berichtdoor Pobresh » do 09 nov 2017, 18:59

Voor zover ik kan vinden dus een blauwe? Bij mijn weten moet in een AEX een gele. (die zat er bij mij in elk geval in)

Startblokje is idd alleen te verwijderen door het stuur en de daarachter gelegen delen te demonteren (best een karweitje) Vandaar dat je het beste een 2e handse kunt zoeken(marktplaats of sloperij) en die testen.
Als het goed is kan de stekker namelijk wel losgehaald worden zonder het schakelaartje te demonteren. Dus kun je hem testen.
Pobresh

Berichtdoor Suzanne » di 06 maart 2018, 11:17

Even een update.

De Polo heeft deze winter niet meer moeilijk gestart. Ik heb olie bijgevuld (voor het eerst dat dit nodig was) en de elektrische contacten van de brandstofpompstekker gereinigd.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Suzanne

Berichtdoor Pobresh » wo 07 maart 2018, 19:12

Heb je de olie in de tussentijd ook al eens vervangen? Dat moet 1x per jaar.
Lichtelijk olieverbruik is niet heel erg. Meestal lekt de klepdekselpakking, Carterpanpakking of de carterontluchting iets.
Pobresh

Keer terug naar Problemen