Het is nu vr 21 feb 2020, 02:05


Uitleg over velg maten

Uitleg over velg maten

Berichtdoor basjuh » wo 26 jan 2011, 20:52

Ik merk dat er nog best wat mensen zijn die niet precies weten wat alle maten van een velg betekenen, dus hier even een uitleg daarvan.

Breedte van de velg
De breedte van de velg word zoals je op het plaatje hieronder kan zien aan de binnekant van de velgrand gemeten. Deze maat wordt gemeten in inches (1inch = 2,54 cm).
Vaak hoor je mensen bij de breedte van een velg praten over het aantal J. Die J is geen rare maateenheid zoals veel mensen denken maar dit staat voor de vorm van de velg rand. Vroeger zat daar namelijk nog verschil maar tegenwoordig ga je als het goed is niets anders meer tegenkomen dan een velgrand met de J vorm.

Voorbeeld, als iemand het heeft over een velg van 8j breed, bedoelen ze dus dat deze 8 inch breed is (en een J vorm heeft :P)

Afbeelding

ET-Waarde
De ET-waarde geeft aan waar het hart/contactvlak van de velg zich bevindt tov de virtuele middenlijn van de velg. De ET-waarde bepaald dus( in samenspraak met de breedte van de velg) hoe ver de velg naar buiten of juist naar binnen komt te staan. Als het contactvlak precies op de virtuele middenlijn van de velg zou liggen, heb je ET0. Als het contactvlak verder naar binnen ligt krijg je een negatieve ET-waarde en zou de velg dus verder naar buiten komen te staan. Als het contactvlak verder naar buiten komt te staan heb je een positieve ET-waarde (wat het meest voorkomt). De ET-waarde wordt gemeten in millimeters.

Voorbeeld
Een velg met een ET-waarde van 30 heeft zijn contactvlak dus 30mm naar buiten zitten. En een velg van 8j met ET15 zou dus verder uitsteken dan een velg van 8j met ET30

Afbeelding

Naafgat Diameter
Als de velg gemonteerd word op de auto, komt de naaf van je auto precies in het naafgat van de velg te liggen. Dit naafgaat zorgt er voor dat de velg gecentreedt word. Het is dus best wel van belang dat de naaf precies in het naafgat past. Maar niet alle auto’s hebben dezelfde diameter naaf, dus zou je nog wel eens tegen komen dat het naafgat te groot is of juist te klein. Bij een te klein naafgat zou je het gat uit moeten draaien op een draaibank (als dit mogelijk is). Bij een te groot naafgat kan je gebruik maken van centreerringen. Dit zijn plastic ringen die het gat opvullen zodat hij wel de precieze maat van jou naaf heeft. Zo’n beetje alle VAG modellen (sowieso alle Polo modellen) hebben een naafgat van 57,1mm nodig

Afbeelding

Steek
De steek geeft aan hoe ver de wielbouten bij elkaar vandaan zitten en met hoeveel bouten je te maken hebt. De steek meet door midden door allen gaten een virtuele cirkel te trekken. De diameter van de cirkel is dan het laatste getal van de steek. Het eerste getal geeft aan met hoeveel bouten we te maken hebben.

Voorbeeld: Steek 5x100 heeft 5 gaten die in een (virtuele) cirkel van 100mm zijn geplaast
(polo 1 t/m 6n2 = 4x100 9n t/m 6r =5x100)

Afbeelding

Spacer/spoorverbreder/adapter
Een spacer is een metalen ring die je tussen je naaf en je velg monteerd word zodat de velg verder naar buiten komt te staan (lagere ET-waarde). Je hebt verschillende soorten spacers maar er zijn 2 hoofdgroepen.
Versie a is simpel weg een metalen ring die tussen je wiel en naaf geklemt word. Hierbij gebruik je langere wielbouten om het geheel nog veilig te kunnen monteren.
Versie b is eigenlijk hetzelfde als een adapter. Hier word de spacer met speciale platte bouten gemonteerd op de naaf, en doordat er in de spacer schroefdraad is getapt, word de velg dus op de spacer geschroeft. Deze versie kan pas vanaf 15mm (soms ook vanaf 12mm) en groter.
Een adapter is zoals gezegt het zelfde als een spacer (versie b) alleen heb je hier 2 verschillende steekmaten op zitten. Bijv, de steek van je auto is 4x100 en de velg is 5x130, de adapter heeft dan gaten in de steek 4x100 en schroefdraad in de steek 5x130.

Voorbeeld: Je hebt een velg met een ET-waarde van 30 je doet hier een adapter van 20mm tussen, dan hou je dus een (virtuele) ET-waarde van 10 over.

Type a,
Afbeelding

Type b,
Afbeelding

Wielbouten
Dan hebben we ook nog verschillende wielbouten. Conisch en Bolconisch, het verschil is goed te zien op het onderstaande plaatje. Wil je weten welke bouten je nodig hebt voor je velg moet je even kijken naar de vorm van het gat, bij twijfel gewoon even navraag doen bij de plaatselijke automaterialenzaak of even kijken welke het beste past van de twee.

Afbeelding

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is voor iedereen…
Avatar gebruiker
basjuh
Beheerder
 
Berichten: 886
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 00:14
Woonplaats: cothen

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor Polo 6N » wo 26 jan 2011, 21:09

Bedankt voor deze uitleg.
Is zeer nuttig.
Heb ik weer een hoop van geleerd
Polo 6N
 
Berichten: 82
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 11:13

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor tiki madness » wo 26 jan 2011, 21:51

nette uitleg zo
zullen veel mensen wat aan hebben 8-)


heb je eigenlijk ook spacers als type b
maar die geen adapter zijn
dus met 2 keer dezelfde steek maat erop ?
Avatar gebruiker
tiki madness
 
Berichten: 1079
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 15:40

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor basjuh » wo 26 jan 2011, 22:17

tiki madness schreef:heb je eigenlijk ook spacers als type b
maar die geen adapter zijn
dus met 2 keer dezelfde steek maat erop ?


ja hoor, weet sowieso dat FK ze maakt..
Hebben daar de naam "systeem-b", maar ze hebben ook "systeem-b+".. hier zit het schroefdraad dan in gehard stalen bussen zodat je ze niet zo snel verrot draait (echte aanrader dus ;))
Avatar gebruiker
basjuh
Beheerder
 
Berichten: 886
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 00:14
Woonplaats: cothen

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor Rwmulder11 » do 27 jan 2011, 16:34

Je vergeet nog de wielbouten die peugeot gebruikt bij zijn lichtmetalen wielen. die zijn vlak met een ring.
Afbeelding
Afbeelding
VW Polo 1.6 1999 5-deurs
VW Polo 1.6 1998
Toyota Corolla 1.6 VVT-i Executive 2003
Previous cars: VW Golf 1.3c 1985, Hyundai Excel 1.3 12v 1996, Citroën Saxo 1.4 538 Sport 1999, VW Polo 1.3 coupé 1994, Citroën Saxo 1.0 Ibherdesign Cliché bodykit
Avatar gebruiker
Rwmulder11
 
Berichten: 3376
Geregistreerd: di 30 nov 2010, 22:13
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor Jarno » do 27 jan 2011, 16:56

Rwmulder11 schreef:Je vergeet nog de wielbouten die peugeot gebruikt bij zijn lichtmetalen wielen. die zijn vlak met een ring.


Denk dat weinig mensen het hier zal interesseren, aangezien het een VW-forum is ;)
Volg de VW Polo Club Holland op Facebook & 'LIKE' ons! -> https://www.facebook.com/pages/VW-Polo-Club-Holland/167801756605954Afbeelding
Avatar gebruiker
Jarno
Beheerder
 
Berichten: 5066
Geregistreerd: vr 26 nov 2010, 21:46
Woonplaats: Doorn

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor Rwmulder11 » do 27 jan 2011, 16:59

Ja als je informatie wilt geven, dan kun je het maar beter zo volledig mogelijk doen. (Kan zijn dat er hobbyisten zijn die ook een peugeot of iets anders hebben, of vrienden en kennissen wel eens helpen)
VW Polo 1.6 1999 5-deurs
VW Polo 1.6 1998
Toyota Corolla 1.6 VVT-i Executive 2003
Previous cars: VW Golf 1.3c 1985, Hyundai Excel 1.3 12v 1996, Citroën Saxo 1.4 538 Sport 1999, VW Polo 1.3 coupé 1994, Citroën Saxo 1.0 Ibherdesign Cliché bodykit
Avatar gebruiker
Rwmulder11
 
Berichten: 3376
Geregistreerd: di 30 nov 2010, 22:13
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor jeroenmk1 » do 27 jan 2011, 18:35

en om dan als aanvulling hierop:


1] Merk
2] Profielaanduiding / Bandtype
3] Breedte van de band in mm
4] Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
5] Radiaalbanden
6] Doorsnee van de velg in inches
7] Kenmerk voor de draagkracht van de band
8] Snelheidscategorie
9] Tubeless (Banden zonder binnenband)
10] Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, < = 9. Decade)
11] Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12] Toegevoegd aan banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)
13] Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)

Afbeelding

Afbeelding

bron: http://ssl.delti.com/autobanden/Reifenbezeichnung.html

even een voorbeeldje!

bandenmaat 195 50 r15
195= breedte van het loopvlak.
50= hoogtemaat weergegeven als een percentage van de breedte gemeten vanaf bovenkant loopvlak tot uiterste onderkant band.
r15= een band voor 15" (inch)

dus deze band is 195mm breed
50% van 195 = 97,5mm hoog
en voor een 15" wiel
Afbeelding
Member of the subdubbers.
jeroenmk1
 
Berichten: 1001
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 10:00

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor boertjes » za 05 feb 2011, 01:05

En nog snap ik het niet met die ET-waardes! Ik heb het stuk al ik weet niet hoe vaak doorgelezen :evil:
Avatar gebruiker
boertjes
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr 21 jan 2011, 21:06
Woonplaats: Enschede

Re: Uitleg over velg maten

Berichtdoor Rwmulder11 » zo 06 feb 2011, 13:52

Zo moeilijk is dat niet! ET-waarde (Einpress Tiefe) Is de afstand van waar de velg op de naaf komt tot het exacte middenpunt van de velgbreedte. Dus waar je de wielbouten door het gat steekt om de velg te monteren, daarvan de kant nemen die tegen de naaf komt ten opzichte van het middelpunt van het loopvlak van de band/velg.
VW Polo 1.6 1999 5-deurs
VW Polo 1.6 1998
Toyota Corolla 1.6 VVT-i Executive 2003
Previous cars: VW Golf 1.3c 1985, Hyundai Excel 1.3 12v 1996, Citroën Saxo 1.4 538 Sport 1999, VW Polo 1.3 coupé 1994, Citroën Saxo 1.0 Ibherdesign Cliché bodykit
Avatar gebruiker
Rwmulder11
 
Berichten: 3376
Geregistreerd: di 30 nov 2010, 22:13
Woonplaats: Hoogeveen

Volgende

Keer terug naar Banden en Velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten