Het is nu do 24 aug 2017, 02:59

distributieriem polo variant 1600 2001

distributieriem polo variant 1600 2001

Berichtdoor sjako » za 17 jun 2017, 17:21

Mijn Polo variant is toe aan een nieuwe distributierien binnen nu en 1000 km.
Nu lees ik dat tevens dan de waterpomp en de aandrukrollen vervangen dienen te worden.
Ook lees ik dat ik die kan bestellen via internet voor de totaalprijs van 109 euro in plaats van 595 euro.

Zo een groot verschil doet me de haren te bergen rijzen en wat zou het dan wel niet gaan kosten als ik het in de garage laat doen en ze originele onderdelen gebruiken ipv deze op internet.
Kan iemand me een beetje een beeld geven wat dan de kosten zouden kunnen zijn?
sjako

Re: distributieriem polo variant 1600 2001

Berichtdoor Pobresh » za 17 jun 2017, 23:42

dus de onderdelen kosten op internet 109 euro
en het repareren bij de garage kost er 595

Je moet 4 tot 6 manuren tellen voor dit klusje.
Als je bij een dealer gaat mag je blij zijn met dit bedrag. Bij een universele garage zou het goedkoper moeten kunnen.

Zelf doen is goedkoper, maar je moet niet zomaar beginnen met een distributieriem als je niet weet wat je doet.
Foutjes zijn zo gemaakt en heeft ernstige gevolgen voor je motor.

btw: de spanrol zit bij de distributieriem, wel adviseer ik je om gelijk je multiriem te vervangen. Deze kost een paar tientjes en moet er toch af om bij de distributieriem te komen. Tevens is die vaak nog in slechter staat ook.

Waterpomp altijd vervangen.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor sjako » zo 18 jun 2017, 21:48

Bedankt voor de reactie. Heb in het verleden vele distributieriemen vervangen maar was met auto onderhoud gestopt
omdat ik in een seniorenwoning zit en aan straat zou moeten sleutelen.
Ik heb voor die Polo 700 euro betaald en ga echt geen 600 euro uitgeven voor een simpele distributieriem.
Wordt dus op straat sleutelen. Ook ga ik geen waterpomp vervangen die nog goed werkt. Als die stuk gaat haal ik een tweedehandse op de sloop. En de aandrukrol krijgt een nieuw lagertje als dat niet meer goed is.Uiteraard zal ik de multi v riem vervangen als die slecht is.

De vraag is nu wel of ik aan alleen een distributieriem kan komen zonder al die extra rommel.
betaalde daar vroeger maximaal 17 - 18 euro voor.
sjako

Berichtdoor Pobresh » ma 19 jun 2017, 22:54

waterpomp gaat hooguit 1,5 distributieriemleven mee.
Daarbij staan de kunststof versies er om bekend spontaan af te breken na verloop van tijd. Ook voortijdig.
De metalen versies hebben hier geen last van, maar kunnen weer losraken van de as door corosie.
Maar het is vooral het lager wat er niet tegen kan om opnieuw gespannen te worden. Je hebt dus naderhand een gierende waterpomp en dat betekend dat je het werk 2x kan doen. Iets wat niet hoeft. Want dan moet ook de riem weer vervangen worden (uit voorzorg)

Heb even voor je rondgekeken, even er van uit gaande dat je een 8v (AEE) motor hebt:

20 euro losse riem
45-55 euro met spanrol
90-120 euro met spanrol en waterpomp.

Multiriem moet er sowieso af, anders kom je niet bij de distributieriem. Die kost je 6 a 10 euro extra om gelijk mee te vervangen.
De spanrol daarvan kan idd los het lager van worden vervangen indien nodig.

Voor iemand met ervaring zijn die riemen een peulenschil. EN bij een 6KV is er nog behoorlijk veel ruimte ook.

wat je verder met het advies doet is natuurlijk aan jou. persoonlijk zou ik op het belangrijkste onderdeel van je auto niet willen besparen en het risico lopen dat de boel een keer knapt.
Pobresh

Berichtdoor sjako » di 27 jun 2017, 22:30

Bedankt voor uitleg en aandacht. Heb vandaag de nieuwe distributieriem gemonteerd en tevens een nieuwe spanrol.
De waterpomp is nog niks mis mee en zag er zelfs nieuwer uit dan de rest. Misschien al eerder vervangen.
Ook de multyriem zag er nog keurig netjes uit en die heb ik ook gelaten.
ja sorry, maar ik ben nu eenmaal opgegroeit in een tijd dat dingen die nog niet stuk waren niet weggegooiud werden.
Hadden we vroeger een lekke remcilinder, werd die indien nodig gehohnd en werden er nieuwe cups ingezet a 1 gulden per stuk.
sjako

Berichtdoor Pobresh » wo 28 jun 2017, 14:00

Wat betreft die remcilinders ben ik het met je eens. Ik rij ook Trabant en dan is dat eigenlijk de eerste optie die je hebt.

Maar wat betreft je waterpomp: zou m toch maar in de gaten houden. Iets wat er van buitenaf mooi uit ziet, betekend niet dat het aan de binnenkant ook zo is.

En ja veel is te reviseren maar je moet ook mee wegen hoeveel tijd en moeite het kost om dat te doen.
Zeker als een waterpomp mee loopt op de distributieriem heb ik liever 100% zekerheid, dan een die vastloopt of kort nadat de riem vervangen is alsnog gedaan moet worden omdat ze jankt of een warmloper veroorzaakt (met wellicht ook nog een defecte koppakking en alle kosten van dien)
Pobresh

Keer terug naar Motor en APK