Het is nu za 01 apr 2023, 16:55


nokkenas polo coupe 1982

nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor ronald » zo 20 nov 2016, 18:13

hallo
ik ben in het bezit van een polo coupe uit 1982 met een 60 pk blokje ( HH code )
er zitten al dubbele solex carb's op en een rvs spruitstuk
maar ik wil eigelijk een andere nokkenas er in hebben
nu zijn die van de firma shrick nogal prijzig
zijn er andere bedrijfen die ook nokkenassen leveren voor dit blokje

en als alternatief weet iemand of het veel scheelt om er een gt nokkenas in te zetten
en zijn die nog te krijgen
ronald
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 31 okt 2016, 21:52

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor Pobresh » zo 20 nov 2016, 22:07

Sleeptuimelaar blokjes is niet zoveel keuze in de nokkenassen.
Misschien dat catcams er leverd?
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2620
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor Sjon » ma 21 nov 2016, 13:07

Bij Dbilas kun je je eigen nokkenas laten omslijpen, maar ook niet echt goedkoop.
Zelfs 2e hands worden ze voor best wel wat centjes verhandeld: erg gewild dat sleeptuimelaar spul.

GT = een uitvoering en zegt niet alles over de motor, je zal niet de eerste zijn die hiermee de fout in gaat....
(latere GT uitvoeringen zijn geleverd met verschillende motoren, zowel 55 als 75pk)
Je bedoeld waarschijnlijk motorcode GK met 75pk: nokkenas heeft zelfde aantal graden, 229 in / 227 uit,
alleen iets andere spreiding meen ik, maar je schiet er niks mee op in een HH.
Sjon
 
Berichten: 32
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 10:34

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor ronald » ma 21 nov 2016, 20:57

hallo probresh
nee cat cams lever niks voor die oude blokjes helaas

hoi sjon
ik bedoelde inderdaad de gk motor
maar dat verschil is dus heel klein dat is jammer

maar ik liep vandaag al tegen andere problemen aan
hij is gekeurd vandaag en uitgelijnd
de keuring was geen probleem
maar bij het uitlijnen kwamen we erachter dat als hij opgekrikt staat de ene veerpoot vrij beweegt boven in de schokbreker toren
en de andere mooi vast blijft zitten
de motor loopt echt knudde
als hij wat hoog in toeren komt houdt hij in en valt de toerenteller terug naar 3500 toeren terwijl hij nog steeds wel 5500/6000 draait
ook onder het rijden knalt hij uit de carburateur en als je het gas loslaat knalt hij uit de uitlaat
dus daar zal ik toch echt even naar moeten kijken
al zou ik nu nog niet weten waar ik het moet zoeken
eigelijk wou ik hem op de testbank laten afstellen maar pas als er een andere nokstok in zit

een goed idee begint op een slecht plan te lijken zo
ronald
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 31 okt 2016, 21:52

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor Pobresh » ma 21 nov 2016, 21:45

Zou eens beginnen met het controleren en afstellen van je ontsteking. Vacuumvervroeger testen op werking. Als dat goed is kijken naar de afstelling van de carbs. Sowieso goed synchroom proberen te krijgen.

Wat betreft die veerpoten: redelijk normaal dat ze los in de kokers zitten als de auto staat opgekrikt.

Ik vermoed echter dat er aan 1 kant een toplager is vervangen, waardoor die wel goed zit en de andere los bungelt omdat die gewoon verouderd(lees ingezakt) is, althans het rubber.
Setje nieuwe kan ervoor zorgen dat ze beide bungelen, maar dan weet je in elk geval wel dat het niet aan de toplagers ligt.
Je hebt trouwens ook nog kans op een gebroken veer of loszittende topmoer aan de kant waar die wel vast zit, omdat dan de veer de boel op spanning houdt. Dit geeft echter wel vaak gekraak en of getik tijdens het rijden en sturen.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2620
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor ronald » di 22 nov 2016, 21:57

weet je ook of er een ontsteking is van een ander type polo dat op deze past
ik wil er wel graag een elektronische ontsteking op hebben
zodat ik van de contact puntjes af ben
ronald
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 31 okt 2016, 21:52

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor Pobresh » di 22 nov 2016, 23:40

phoe, volgens mij bestaan die er wel voor een sleeptuimelaar. maar in die motoren ben ik helaas niet zo erg thuis.
Sjon weet dat vast wel.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Avatar gebruiker
Pobresh
 
Berichten: 2620
Geregistreerd: zo 18 dec 2011, 17:16
Woonplaats: Echt

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor ronald » wo 23 nov 2016, 20:50

oke bedankt

euhm sjon ?
kun jij me verder helpen ?
ronald
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 31 okt 2016, 21:52

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor Sjon » do 24 nov 2016, 09:45

Onwaarschijnlijk, maar 't kan: oud type toplager tot 1986 is 2-delig, rubber en lager zijn dan los van mekaar,
bij 't opkrikken komen die eigenlijk altijd wel los, maar tis voor mij alweer lang geleden dat ik die gezien:
meestal wel al een keer vervangen door 't latere 1-delige toplager en ook die kunnen los hangen op 't op krikken.

Backfire door de carb's: begin bij 't begin => distributietiming. HH is nog een vrijloopblok, dus kan zomaar een tandje fout staan.
Daarna de ontsteking afstellen: zowel timing als de puntjes.

Motorcode GK is de enigste sleeptuimelaar met elektronische ontsteking.
Succes met 't vinden van eentje, compleet met kabelboompje en transistorkastje (zwarte kast, welke lijkt op een ecu)
Alternatieven: sleeptuimelaar-ontsteking ombouwen naar hallsensor met iets jonger hydrostoter spul.
(motorcodes HZ, MH & NZ tot max 1990 zijn bruikbaar, MH 1986 t/m 1989 geniet de voorkeur)
Zelf geen ervaring mee: ontsteking van een Golf 2 GTI 16v schijnt te passen :?:
En van een bepaald oud type Saab zou met een kleine aanpassing ook kunnen passen (stekker is sowieso anders).
Sjon
 
Berichten: 32
Geregistreerd: za 27 nov 2010, 10:34

Re: nokkenas polo coupe 1982

Berichtdoor ronald » do 24 nov 2016, 23:50

hmmm ik heb nog een compleet gti blok kr code liggen
dat ga ik dit weekeind eens bekijken

oke de timing zal ik ook nog even checken

ik ben vandaag en gisteren even bezit geweest
en het lijkt of cillinder 2 ( van de distributie zijde ) niet goed mee loopt
ik heb bij stationair toerental de kabels er 1 voor 1 afgehaald en weer op gezet ( geisoleerde tang )
ik weet dat is wat primitief maar het leek mij de eenvoudigste manier om uit te zoeken of alle cilinders wel aanwezig waren
bij cilinder 1, 3, en 4 zakte het motor toerental meteen toen ik ze er afhaalde en steeg het weer wat toen ik ze er weer op deed
maar bij cilinder 2 was er weinig tot geen verschil als ik hem er afhaalde zakte het toerental niet
en als ik hem er weer op deed steeg de motor ook niet weer in toerental hij plofte wel even 3 slagen wat harder maar dan viel hij weer terug

dus nu zit ik te twijfelen
eigelijk wil ik gewoon de kop er afhalen om echt alles uit te sluiten en vanaf het begin beginnen
kijken of alles goed is met de cilinders en zuigers
kleppen controleren en opnieuw slijpen
klep rubbers vervangen
kopvlakken
cilinderkop wat bijwerken en netjes maken
en dan het spul weer monteren
gewoon om zekerheid te hebben
maar is dat teveel van het goede
of is dat gezien de leeftijd staat en geschiedenis toch een goed idee
ronald
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 31 okt 2016, 21:52


Keer terug naar Tuning Motor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast