Het is nu wo 26 sep 2018, 03:16

Howto - Gasklephuis schoonmaken (Polo 6N )

Re: Howto - Gasklephuis schoonmaken (Polo 6N )

Berichtdoor Polo, 6n2, 44kW » do 18 apr 2013, 23:38

Gegroet mede Polo rijders,

Afgelopen weekend heb ik om reden 4 ('omdat je niets beters te doen hebt') het gasklephuis van mijn Polo schoongemaakt (teller: 195.000 km). Deze was behoorlijk vuil.
Mede door de goede Howto was deze activiteit 'appeltje-eitje'.

Probleem is nu dat de Polo na de reiniging slechter stationair loopt. Het gas valt valt niet meer zo strak 'dicht' als voorheen. Na het starten draait de motor nu +/- 1 tot 2 seconde op +/- 2000 toeren, daarna +/- 3 seconde op 1200 toeren en daarna tenslotte langzaam naar +/- 900 toeren. Dit verschijnsel heeft tot gevolg dat ik harder op kruispunten afstorm én het schakelen met een tamelijk hoog toerental gebeurt.

Ik heb met reinigen de klep flink open gehad om deze overal goed schoon te kunnen maken. Tevens heb ik daarna met VAGCOM de klep opnieuw ingesteld.

Heeft iemand een oplossing om het gas weer stak 'dicht' te laten vallen? De gaskabel staat niet super strak maar heeft een beetje speelruimte.
Polo, 6n2, 44kW

Berichtdoor maikelvds » do 18 apr 2013, 23:59

Grote kans dat je gasklephuis kapot is.
Het schoonmaken is niet helemaal risico vrij, kans op beschadiging is vrij groot.
maikelvds

Berichtdoor Pobresh » vr 19 apr 2013, 10:38

Kan ook zijn dat de gaskabel gewoon veel te strak staat.

Trek allereerst de stekker van de gasklep maar eens los als de klep volledig dicht is. Daarna pas opnieuw inleren. Zo leer je het absolute nulpunt in van de klep. Hiervoor hoef je de motor nog niet direct te starten.

Mocht dat ook niet helpen en staat de kabel niet te strak waardoor de klep open blijft staan. Denk ik ook aan een defect gasklephuis.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor supermario » di 24 dec 2013, 22:49

ik heb ook last van een stotterende gasklep in mn 6N 1.4 . nou heeft een maatje van me er nog 1 van een lupo 1.4, nou zien ze er hetzelfde uit alleen die van mij heeft een kopere tuitje waar een slangetje op moet en dat heeft die andere niet. zie fotos. nou ben ik benieuwd waar de slangetje voor is en of ik dus zonder problemen die andere kan monteren. hoor graag van jullie.

Afbeelding

Afbeelding
supermario

Berichtdoor AnicaBruinsma » do 06 feb 2014, 17:58

Thanxxx deze topic heeft mij vandaag veel geholpen :D
AnicaBruinsma

Berichtdoor Nico45 » wo 23 apr 2014, 14:00

Ik vind dit ook een goed how-to ik heb vandaag ook mijn gasklephuis schoongemaakt er zaten allemaal koekresten in en vuil.

De mijn sloeg ook soms af en viel helemaal terug tegen het afslaan aan.

Ik heb alles er weer op gezet en hij slaat niet meer af maar blijft stationair op 1250 toeren hangen moet ik hem ook uit laten lezen ik heb de stekker er niet af gehad en de kabel staat niet te strak????
Nico45

Berichtdoor redpolo6n » ma 07 jul 2014, 21:30

ik heb het zelfde probleem als nico hierboven, iemand die duidelijk kan zeggen of dit met overnieuw inleren verholpen is?
redpolo6n

Berichtdoor Pobresh » di 08 jul 2014, 16:23

redpolo6n schreef:ik heb het zelfde probleem als nico hierboven, iemand die duidelijk kan zeggen of dit met overnieuw inleren verholpen is?

Probleem kan ook door een defecte ecu komen.

Schoonmaken heb je wel al gedaan op de juiste manier? (zonder de kabel los te trekken als je alleen schoonmaakt)
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor rjdelfos » di 04 nov 2014, 13:45

supermario schreef:ik heb ook last van een stotterende gasklep in mn 6N 1.4 . nou heeft een maatje van me er nog 1 van een lupo 1.4, nou zien ze er hetzelfde uit alleen die van mij heeft een kopere tuitje waar een slangetje op moet en dat heeft die andere niet. zie fotos. nou ben ik benieuwd waar de slangetje voor is en of ik dus zonder problemen die andere kan monteren. hoor graag van jullie.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vraag mij ook een beetje hetzelfde af. Ik heb ook een 6N en heb problemen met mn stationair: hij loopt niet zuiver, het stottert en dat zorgt ervoor dat de auto trilt in stationair. In hoge toeren weinig probleem. Nu heb ik het gasklephuis schoongemaakt en doet hij het al wat beter maar probleem is nog niet verholpen.
Toen heb ik dat slangetje die jij hierboven op de foto heb staan eraf gehaald. Er werd veel lucht het gasklephuis in gezogen en liep de motor in hogere toeren. Wel liep de motor zuiver. Weet iemand waar dit slangetje voor dient? Hier zit namelijk een vacuum-relais (ontluchtingsklep) aan vast.

http://i.ebayimg.com/t/VW-Lupo-6X-Magne ... i/$_35.JPG

Ik dacht misschien is deze klep kapot (electronisch bosch onderdeel). Weet iemand hier iets meer van, wat het doet en of het weleens kapot gaat?
rjdelfos

Berichtdoor Bobbss93 » wo 23 dec 2015, 16:24

Heeft iemand de foto's die bij dit topic horen?? Ik zou ze graag willen zien voor ik ergens aan begin wat ik vervolgens kapot maak :)
Bobbss93

Vorige

Keer terug naar Tips & Tricks