Het is nu di 19 nov 2019, 04:46

Wassen en kleien

Wassen en kleien

Berichtdoor Benjamin » ma 23 mei 2011, 22:54

Beste mensen,

Nadat ik me pas ben gaan verdiepen in het poetsen(detailen) van mijn auto en wat vragen heb gesteld.
Kwam ik uit bij een jongen die beste car detailer 2010 is.
Heb hem wat vragen gesteld kende hem toevallig al een aantal jaren maar nooit gezien dat hij daar mee bezig was.

Hij gaf mij het volgende lijstje via carclean.nl
Dit is voor het wassen en handmatig waxen van de auto en het reinig en onderhouden van velgen en de banden.
Kosten ongeveer €200,-

Black WOW - Black WOW Exterior Trim Restorer - 119ml € 27,49
Carclean.nl - EZ Detail Brush € 23,99
Collinite - Super DoubleCoat Wax No. 476S - 255g € 17,49
CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm € 16,49
2 x Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack € 13,98
Meguiars - Ultimate Wipe Wash Mitt (Super Thick Microfiber) € 17,99
Mothers Wax - California Gold Car Wash - 1892ml € 16,99
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99
Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml € 19,99
Valet Pro - Bilberry Safe Wheel Cleaner - 1000ml € 14,49

Totaalbedrag: € 196,89

Het wassen en het kleien krijg ik nog een uitleg over hoe dat precies in z'n werking gaat maar dat wijst wel voorzich.
Het kleien kun je ook op youtube vinden.

Link

Hoop dat ik de geinterseerde ook een handje heb geholpen hier mee ;)

Ps beetje jammer dat hij mijn styling van de prijs lijst niet mee neemt maar goed.

How-to:

Wassen:
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=2244
Kleien:
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=888
Laatst bijgewerkt door Benjamin op ma 23 mei 2011, 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Niks is zo eerlijk verdeelt als het verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben ;)

VW Golf 4 1.8 20vt GTI
VW Polo 1.6 16v 1996 SOLD
VW Golf 1.8 G60 Scorpion 1982
Benjamin

Re: Wassen en kleien

Berichtdoor N!jntje » ma 23 mei 2011, 23:48

Ik zal eerlijk zijn ;) Een leuk lijstje van wat er staat! Maar voor zowiezo de beginnende detailer erg duur in verhouding met wat sommige spullen doen. Er zijn ook goedkopere producten en degene die hieronder zijn die zou ik zelf ook hebben gekocht van het lijstje wat jij hebt neergezet hier. Alleen de rest? Nee. Gewoonweg omdat er of duurdere in prijs kwaliteit bijstaan of dat er "betere" producten te koop zijn voor navernand niet veel geld meer of minder.

CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm € 16,49
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit) € 27,99
Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml € 19,99
Valet Pro - Bilberry Safe Wheel Cleaner - 1000ml € 14,49
N!jntje

Berichtdoor Benjamin » ma 23 mei 2011, 23:57

Ik zou het is voorleggen bij hem, maar ik denk dat hij eerder wil dat ik goed begin en leer hoe het goed moet en niet half?
Niks is zo eerlijk verdeelt als het verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben ;)

VW Golf 4 1.8 20vt GTI
Benjamin

Berichtdoor harald » di 24 mei 2011, 00:47

Toch mis ik 2 stappen, het reinigen en voeden van de lak.
En wat Nijntje zegt er zijn voor een aantal producten goedkopere alternatieven die gelijkwaardig zijn.

Stappenplan, hier staat ook wat tekst over de eerder genoemde stappen.
http://forum.carclean.nl/cc_postst5867/ ... matig.aspx
harald

Berichtdoor N!jntje » di 24 mei 2011, 09:58

Ik kijk tegenwoordig niet meer naar wat voor producten in het stappenplan staan. Want hier staan ook producten bij waarmee ik het niet eens ben. Ik praat in dit geval uit de ervaring van de producten en wat het fijnst werkt enz.

Ik begin bij de
Black WOW - Black WOW Exterior Trim Restorer - 119ml € 27,49 = 23 cent de milliliter
Black wow is een heel goed product! Maar gebruik maar is een xtje een trim restorer over het algemeen zijn deze niet heel zuinig en moet je deze om de maand wel gebruiken wil je de bumpers in goeie staat houden. Black wow doet wel wat het zegt! Trims blijven mooi zwart. Alleen op plasticdelen is het een ramp! Het loopt uit en hecht zich dus niet goed. en daarnaast vind ik hem vrij duur zeker voor een product wat je trims moet verbeteren! En dat je zowiezo iedere maand wel gebruikt.
Poorboys world trim restorer - 473 ml = 17,99 = 3,8 cent de milliliter
en voor de grootverbruikers ( ik dus :D ) is er ook een 946 ml = 25,49 = 2,7 cent de milliliter.
Prijstechnisch is deze dus 100 x beter in mijn ogen. Dit product heeft ook zn nadeel. Het moet langer intrekken/ standtijd is hooguit 1 maand maar de prijs is zoveel minder dat ik heb gekozen voor deze fles.

dan deze
Carclean.nl - EZ Detail Brush € 23,99
Ik heb zelf eerst ook de fout gemaakt om zown wheel brush aan te schaffen. Ik zeg nu... Zonde van mn geld. Waarom? Een brush werkt lang zo goed niet als je hand :lol: En dan zijn er meteen mensen die zeggen "en hoe wil jij de kleine gaatjes van bijvoorbeeld de bbs rs dan onderhouden?" nou 2 opties. Of een stok met een doek ( raad ik je niet aan! ) of gewoon deze brush kopen van valma : Valma Velgenborstel
kost maar 2,57 als hij niet in de aanbieding is en als hij wel in de aanbieding is dan kost hij 2 euro ( zoals nu! )
N!jntje

Berichtdoor N!jntje » di 24 mei 2011, 10:07

Om verder te gaan ( mn bericht versprong de hele tijd! Super irritant :o )
Collinite - Super DoubleCoat Wax No. 476S - 255g € 17,49
Is een goeie wax! Dat zeer zeker! En prijstechnisch ook een leuke aankoop. Alleen is het meer een wax die bestand is tegen zouten, extreme kou en dergelijke: ofterwijl een leuk basis winterwaxje :mrgreen:
Voor dagelijks gebruik in de zomer zou ik een ander waxje aanraden. En het liefst 1tje die voor de kleur van je auto ook goed uitkomt.
Wil je goedkoop voor een donkere auto maar prijstechnisch en standtijd en geur allemaal top! dan... ( zoals die van benjamin )
natty's paste wax blue a 19,99 voor 235 ml ( deze wax is harder dan de collinite wax en is dus duurzamer in gebruik want je krijgt minder snel zoveel op je applicator pad )
wil je iets duurder voor een donkere auto maar prijstechnisch en standtijd en geur allemaal net ff beter dan...
Dodo juice purple haze soft wax a 44,99 voor 250 ml
Deze wax heb ik al meerdere mensen laten kopen op aanraden en ik heb niemand gehoord die er een slecht woord over sprak! Het is een super waxje en smeert fijn uit enz. Hij is duurzaam en heeft een standtijd van boven de 4 maanden. De beading is echt om geil van te worden kan ik je vertellen :lol:

Dan hebben we deze nog
2 x Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam) - 2 Pack € 13,98

Dit vind ik dus SUPER ZONDE van je geld! De pads gaan net zo lang mee als deze pads
Carclean.nl Hi-Tech Foam Applicator en kosten 1,75 PER STUK
N!jntje

Berichtdoor N!jntje » di 24 mei 2011, 10:24

Goeie washmitt en blijft altijd fijn en is gewoonweg super ding. Maar nu dr tijd kies ik liever voor de wookie Gewoonweg omdat deze lekker zacht is en iedereen om je heen je raar staat aan te kijken omdat ze denken dat je met een kat je auto bent aan het schoonmaken :twisted:
Dodo Juice Supernatural wash mitt 'Wookie's Fist' 32,99 Alleen de prijs is wel wat meer :lol: Maar hij is gewoonweg zachter! en hoe zachter hoe beter

Mothers Wax - California Gold Car Wash - 1892ml € 16,99

Mengverhouding 1:200
Maar als je het lijstje na gaat kijken wat de favoriete shampoo is van de mensen op carclean en ook op vele andere fora dan.... Dit komt door schuim/schoonmaken/wax strippen enz enz waarop testjes zijn gedaan.
staat op nummertje 2 de Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml = 17,99= 1,9 cent de milliliter
en op grootverpakking is dit 3780 = 44,99 = 1,2 cent de milliliter

Mengverhouding is 1:375
en op nummer 1 is het deze
Dodo Juice Born to be Mild shampoo - 250ml = 12,50 = 5 cent de milliliter
en in grootverpakking ( koopt bijna iedereen! ) 500 ml = 23,49 = 4,7 cent de milliliter

Maar de mengverhouding is wel 1:714

En daardoor lijkt de laatste heel duur! Alleen is hij dat eigenlijk niet. Een precieze berekening weet ik zo niet maar het scheelt elkaar niet veel. En ik heb prijsplaatjes gezien waarin de dodo juice goedkoper is. Als ik nu een nieuwe shampoo mocht kopen dan was het de laatste. Alleen toen wist ik dit nog allemaal niet en had ik de nummer 2 gekocht.
N!jntje

Berichtdoor Benjamin » di 24 mei 2011, 10:36

Ziet er allemaal heel netjes uit zo nijntje je weet in ieder geval waar je het over hebt!
Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Toch vraag ik me af werken de producten echt zo goed of vind jij ze persoonlijk gewoon fijner om mee te werken ik bedoel je hebt toch allemaal je manier van werken.

Bijvoorbeeld bij de shampoo mij interesseerd het niet hoeveel schuim ik heb als het maar schoonmaakt dat is uiteindelijke doel van de shampoo toch?

Ik zal de meneer in kwestie toch even jou verhaal laten lezen ben wel benieuwd wat zijn reactie hier op is uiteindelijk vind ik het ook een "hoop" geld om mee te beginnen als Rookie.

Ik dacht dat het "kleien" bedoeld was voor het reinigen van de lak het vuil verwijderen van de blanke lak laag?

VW Golf 4 1.8 20vt GTI
Benjamin

Berichtdoor N!jntje » di 24 mei 2011, 14:35

geen probleem :D

Toch vraag ik me af werken de producten echt zo goed of vind jij ze persoonlijk gewoon fijner om mee te werken ik bedoel je hebt toch allemaal je manier van werken.

De producten die ik heb genoemd werken gewoon goed :lol: De producten die deze detailer genoemd had daar is niks mis mee. Het enige wat ik aangeef is dat er spullen zijn die in prijs kwaliteit beter zijn. Ik heb vele middeltjes al geprobeerd en hetgeen wat ik vertel is gebasseerd op hetgeen wat ik erover lees maar ook over hoe het product toen ik het heb gebruikt zijn werk deed.

Bijvoorbeeld bij de shampoo mij interesseerd het niet hoeveel schuim ik heb als het maar schoonmaakt dat is uiteindelijke doel van de shampoo toch?

Dit is een dilemma waar vele detailers nog altijd over zitten. Schuim.
Schuim wil niks zeggen over dat een product dan beter is of niet. Het is vaak eerder de verhouding schuim. Voor sommige detailers maakt het zelfs niet uit als er helemaal geen schuim is. Maar het is wel een raar idee. Want je krijgt het idee dat het product niks doet.
De laatste 2 producten die ik heb genoemd die schuimen wel! Maar niet in overvloed. Het is alleen dat je erop moet letten dat je er niet teveel van gebruikt. Bij een detail beurt hangt alles samen! welke producten je opvolgt in je systeem enz enz. Ikzelf gebruik vaak net wat teveel shampoo wanneer ik een auto compleet ga detailen. Dit omdat het dan net de waxlaag extra aantast waardoor deze dunner word en het kleien dus ook makkelijker zal gaan.
Maar je hebt compleet gelijk! Het uiteindelijke doel van de shampoo is dat het goed schoonmaakt. Maar als je op het forum van cc leest dan zul je merken dat er veel mensen zijn die zweren bij dodo juice. En mothers wax is nou eenmaal een merk die net zoals meguiars wat meer reclame maakt.

En die laatste zin klopt helemaal!
N!jntje

Berichtdoor Benjamin » di 24 mei 2011, 21:38

Ja ik vind het lastig hij aan de ene kant jij aan de andere kant, ik geloof of ik weet wel zeker dat jullie er bij verstand van hebben maar ik heb geen verstand van zaken en ik probeer wat te leren doe ik ook wel alleen ik kan hier door geen keuze maken.

Kijk als het nou om een paar tientjes zou gaan maar dat is niet zo ik wil gewoon degelijke producten die ik ook nog kan gebruiken als ik machinaal ga poetsen en niet nu alleen maar voor nu.

Verder geef jij duidelijk uitleg over jou ervaring met de producten.

Over de shampoo de shampoo die ik nu zou nemen schuimt als is het niet veel, de mengverhouding is hoger dan bij het genoemde product van jou alleen ik moet een keuze maken toch de detailer heeft er goede ervaringen mee en de prijs is niet super hoog correct me if im wrong.

VW Golf 4 1.8 20vt GTI
Benjamin

Volgende

Keer terug naar Wassen & Poetsen