Het is nu di 19 nov 2019, 04:47

F.A.Q: Verweerde (rode) lak aanpakken

F.A.Q: Verweerde (rode) lak aanpakken

Berichtdoor jorisvwpolo91 » za 27 okt 2012, 20:56

Beste forumleden,

Inmiddels is de Polo klaar en heb ik even alle stappen duidelijk opgeschreven voor degene die er iets mee kunnen, zie laatste pagina

ik heb zojuist de 2f grondig schoongemaakt in voorbereiding tot het handmatig polijsten van de lak (lak is redelijk verkalkt en op een aantal plaatsen erg dun) het gaat om een rode lak: (Lijkt op de foto roder dan in het echt)

Afbeelding

Na de wasbeurt de schone auto in de schuur gezet waar hij voorlopig wel even zal staan :lol:
Nu vraag ik mij het volgende af, dit is mijn plan:

- Auto wassen (gedaan)
- Auto kleien (ga ik zo doen)
(- Auto nog een keer wassen na grondige kleibeurt?)
- Polijsten met commandant 4 cleaner (ja ik weet het, maar het gaat hier om een lak die er zwaar aan toe is :mrgreen: )
- Lak voeden met wax

Nu heb ik een vraag over de laatste stap. Welke wax raden jullie mij aan zodat het in de winter goede bescherming kan bieden en het liefst wat langer goed blijft. Op het moment heb ik alleen beschikking over een groene originele fles turtle wax. Opzich goed spul alleen lijkt mij dit niet ideaal.

Ik lees hele goede ervaringen over wax van Collinite:
http://www.carclean.nl/product/Collinit ... 845_101219

Ik denk dus dat ik deze ga bestellen alleen wil het even zeker weten, misschien dat jullie nog goede adviezen kunnen geven over hoe ik dit beesje weer tornadorood krijg en ook zo kan houden :)
Aangezien ik dan op de bestelling moet wachten kan ik misschien het beste de lak na het polijsten tijdelijk behandelen met de turtle wax, of lijkt het jullie beter om gelijk de collinite te gebruiken?

Mijn dank is groot en ben bereid om voor en na foto's te maken.

Gr

Joris
Laatst bijgewerkt door jorisvwpolo91 op di 13 nov 2012, 17:26, in totaal 5 keer bewerkt.
jorisvwpolo91

Re: Verweerde rode lak, welke wax?

Berichtdoor jorisvwpolo91 » zo 28 okt 2012, 13:29

Heb gisteravond samen met een vriend lekker zitten kleien aan het dak (ga paneel voor paneel werken)
Het is de bedoeling dat ik de auto eerst volledig ga kleien om hem vervolgens nog eens goed te wassen met shampoo. De klei die ik heb gebruikt is van turtle en het dak is nu zo glad als een babykontje :mrgreen:
Ik sta er echt versteld van hoeveel restvuil je nog in no-time weg krijgt met het kleien!
Het volgende vond ik wel opmerkelijk alleen denk niet dat het een probleem hoeft te zijn:
Na het kleien en droogmaken ontstond er een soort van 'sinaasappelhuidjes'-achtig motief in de lak. Ik las ergens dat dit misschien het effect van 'marring' kon zijn. Mij lijkt het misschien logisch te verklaren: Door alle oude ingebeten vuilresten die weggaan dmv kleien krijg je een effect dat de lak onder het vuil er beter aan toe is en dus nog een stukje roder is? Correct me if i'm wrong :lol: Heb het wel consequent gedaan en goed vochtig gehouden en geen druk gezet op de klei dus daar kan het echt niet aan liggen. De lak is nu dus wel helemaal 'schoon' en super glad, als je van een afstandje kijkt zie je ook al een soort glimmende laag die is ontstaan.

Vandaag wil ik eigenlijk de overige plaatdelen ook gaan behandelen met de klei om morgenochtend de auto nog eens fatsoenlijk te wassen/drogen om daarna aan de slag te gaan met het polijsten/waxen.
Heeft er misschien iemand ervaring met het kleien van oude redelijk verweerde lakken?

Verder heb ik mij nog eens goed ingelezen en na lang twijfelen denk ik toch dat het blik commandant lekker dicht blijft :lol: Je kunt er zeker nette resultaten mee krijgen maar het is misschien wat aan de groffe kant.

Wat dan wel? Ik zat te denken om morgenvroeg even langs een zaak hier in de buurt te gaan die ook poetsproducten verkoopt van o.a mequiars, mothers en chemical guys. De volgende (zoiezo veiligere) producten spreken mij wel aan: (zal nog even het stappenplan compleet neerzetten)

- wassen/drogen
- kleien
- nog een keer wassen/drogen
- Mequiars Deep crystal polish
- Mequiars ultimate compound
- Collinite wax

Zou dit wat zijn of heeft iemand betere adviezen voor de 4e, 5e en 6e stap? Het gaat dus om een lak die toch wel aardig verweerd is maar denk ik toch wel goed op te halen valt :D

Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken!
jorisvwpolo91

Berichtdoor jorisvwpolo91 » ma 29 okt 2012, 15:11

Ondertussen maar begonnen met het polwijstwerk, de keuze is het volgende geworden:

na het kleien en wassen:

- afplakken
- Mequairs Ultimate compound
- Tijdelijk even in de turtle wax

Zodra de collinite liquid insultor wax binnen is:

- auto nog eens waxen
- week later auto nog eens wassen en waxen :D

Als we zo de winter niet doorkomen dan beloof ik de ultimate compound op te drinken :lol: :lol:
Wat een superspul trouwens, ben de motorkap nu aan het polijsten met dat goedje handmatig en moet zeggen dat ik versteld sta van het resultaat. (geen swirls, lichte krassen verdwijnen ook direct). Het is alleen oppassen geslagen op de randjes. Jammer dat VW met die rode uni lak zo 'gierig' was in dat tijdperk :mrgreen:
jorisvwpolo91

Berichtdoor jorisvwpolo91 » ma 29 okt 2012, 15:44

Gierig is misschien niet het juiste woord, maar het is bekend dat vooral bij een rode kleur de lak een stuk dunner is aangebracht dan bij andere kleuren, ook bij andere merken als ik het goed heb. Door de jaren heen zal m´n pa de auto ook wel eens hebben gepoetst (wellicht met veel te agressief spul :lol: ) waardoor de lak er ook niet beter op is geworden..

Ik denk dat wachten op de andere wax inderdaad beter is nu je het zegt.. gelukkig staat de brommer als back up :lol:

Moet zeggen dat het resultaat super wordt, ben zelf erg benieuwt naar het eindresultaat nu nadat er een fatsoenlijke waxlaag op zit :D zometeen even lekker verder gaan zonder al teveel haast.

Fijn om te horen Sjon dat je ervaring hebt met de collinite 845, als ik verhalen op diverse fora mag geloven is dit toch wel een van de betere wax die te koop is voor particulieren. Er staat 'liquid' maar is dit spul dus vloeibaar? of is het toch nog wat dikker?

Verder vroeg ik mij af: na het polijsten de auto nog eens afspoelen? (evt met shampoo?) Of is het beter direct een wax aan te brengen zonder dus een wasbeurt ertussen.

Ik ga mij weer verstoppen in de schuur :lol:
jorisvwpolo91

Berichtdoor jorisvwpolo91 » ma 29 okt 2012, 21:56

Meen zoiets te hebben gelezen maar kan er ook naast zitten natuurlijk :D

Dat is fijn want als ik de auto morgen zou moeten afspuiten tegen de avond heb je kans dat de oprit een ijsbaan wordt erna :lol: Ik wilde vanavond de Collinite wax gaan bestellen maar ik denk dat ik dan ook gelijk even een glaze goedje mee bestel. Met welkle glaze hebben jullie goede ervaringen? Nu ik toch bezig ben kan ik het net zo goed in een keer fatsoenlijk aanpakken denk ik maar :mrgreen:

Tja handmatig is inderdaad echt een pokkewerkje, had ik maar een lupo :shock: :lol:
Zo'n machientje lijkt mij wel wat voor in de toekomst.. Ik denk dat de lak op de 2f opzich nog wel te doen is machinaal alleen zou ik de randjes/dunne plekken dan met de hand moeten doen. Het blijft altijd riskant met zo'n oude lak die al een paar keer is 'opgeknapt' denk ik.

* Edit: Zit beetje rond te kijken op carclean en denk dat het de glaze van dodo juice wordt of sla ik de plank nu volledig mis? :lol:
jorisvwpolo91

Berichtdoor N!jntje » di 30 okt 2012, 14:46

Tijdje lopen twijfelen of ik zou reageren... maar kan het niet laten ;)
De turtle klei is een zeer milde klei. Iedereen kan deze klei gebruiken zonder (tenzij je echt wat fout doet) schade aan te richten aan de lak. Het nadeel aan de klei vind ik dat hij te zacht is. Hierdoor valt hij wat sneller uit elkaar. Aan te raden is om deze alleen te gebruiken met het glijmiddel dat je erbij hebt gekregen! Dus niet gaan combineren met andere merken. Dan heeft d eklei nogal eens de neiging om uit elkaar te vallen.
Je hebt het nu over in stukken werken. Dus eerst 1 paneel en dan het andere en dan wassen. Ik zou je aanraden om meteen te wassen met een zeer milde shampoo verhouding. Liefst een shampoo waar geen glansmiddelen in zitten! Anders voed je namelijk meteen de lak waardoor je als je het heel overdreven gaat bekijken bijna weer kan gaan kleien.
Als je echt tevreden bent over het kleien dan kun je overwegen om een proffesionele klei te kopen. Deze halen net even wat meer weg dan de turtle klei.

Het sinaasappelhuidjes motief in de lak valt nog wel uit te leggen.
Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Het is volkomen normaal dat dit gebeurd! En hoeft niet meteen 'marring' te zijn. Voor marring moet je wel wat meer fout doen!

Ik wou je eerder al aanraden om een glaze onder je wax te gebruiken. Een glaze voed namelijk ook een beetje En de wax die zorgt dan voor de bescherming.
Een glaze voor jou kleur is alleen wat moeilijker. Kleurgerelateerd kun je bijna niet werken met een uni lak. Daarom is bijvoorbeeld de dodo juice variant een aanrader. Zo zijn er nog wel meer producten.
De commandant zou ik lekker in de kast laten. Zeker aangezien je al last hebt van doffe plekken. Deze doffe plekken geven vaak al weer dat daar de lak of ongevoed is of heel dun is. En commandant 4 is zeer dik. Een reiniger ism een polijstmiddel is dan meer aan te raden. En dan zul je zelfs met de hand een verbeterd resultaat boeken! Als je het nog beter wilt doen dan moet je zoals al aangegeve bijvoorbeeld met een dap of rotary gaan werken. Al heb je voor een rotary wel eerst wat oefening nodig.

De wax die jij aanwees De Liquid Insulator Wax is in eerste instantie ontwikkeld voor electriciteitsbedrijven om te beschermen tegen krachtstroom, kortsluiting en explosies. Dit is dus een aan te raden wax voor de winter. Wel haal je met een wax als deze minder glans naar boven als bijvoorbeeld een kleurgerelateerde wax. Poorboys heeft de No 25 wax (limited edition) uitgebracht specifiek voor 'tropische kleuren' en dit zal an ook een leuke wax zijn voor jou kleur :) Maar dat is wee rmeer een zomerwax.
ALs je verder nog vragen hebt dan roep je maar 8-)
N!jntje

Re: Verweerde rode lak, foto's motorkap

Berichtdoor jorisvwpolo91 » wo 31 okt 2012, 01:25

Bedankt dat je toch nog de moeite neemt op te reageren N!jntje, begon even te denken dat de echte poetsfanaten op vakantie waren :D

Mijn ervaring met de klei van turtle + lubricant zijn erg goed, de klei houd zich tot nu toe erg netjes en vind hem zelf eerlijk gezegd toch wel grof genoeg aanvoelen, heb alle verontreiniging uit de lak gekregen inclusief kleine 'teerpuntjes' etc.. Had zelf eerder het idee dat deze variant wat meer aan de groffe kant is maar dat kan ook aan mij liggen. Het 'sinaasappelhuidje' heb ik mij niet zo druk om gemaakt want de lak was wel helemaal schoon en glad erna. Het oxiderende bovenlaagje polijst je toch weg.

Heb de collinite en dodo juice besteld, die zullen overmorgen wel binnen komen hoop ik :mrgreen:
Helaas heb ik het deze week druk en alleen in de avonden tijd om te 'beunen' :lol:

De Ultimate compound doet zijn werk goed en heb er nu wat meer handigheid in qua aanbrengen en afnemen.
Ook met dat goedje is het met de hand oppassen geblazen omdat het toch wel agressief is. vooral op het dak is mijn laklaagje erg dun en probeer ik zo weinig mogelijk weg te halen om het toch nog gangbaar te houden.

Heb even wat foto's gemaakt maar de belichting is niet zo goed waardoor de kleur een beetje oranje lijkt.. de motorkap is toch echt fel tornadorood :D

Even een oude foto erbij gehaald hoe die helemaal in het begin was:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Hier zie je ook nog het zijpaneel wat nog gedaan moet worden ernaast:
Afbeelding

Laatst bij de action ook nog wat leuke spulletjes gekocht die ik voor dat geld niet kon laten liggen:
Afbeelding

Spullen even uitwassen eerst voordat je te werk gaat op de auto en je bent de man voor 0,99 cent per product :lol:
Topicje begint nu een aardig f.a.q gehalte te krijgen, dat is altijd handig :D

Bedankt nog voor je adviezen en tips btw!
jorisvwpolo91

Berichtdoor M13 » wo 31 okt 2012, 09:02

Motorkap glimt weer goed. :mrgreen:
Flink verschil met ervoor en met de zijpanelen nu. Bij rode lak poetsen is de voldoening altijd het grootst omdat je daar het grootste verschil bij ziet in voor en na. 8-)
Respect is earned.. not given.
M13

Berichtdoor jorisvwpolo91 » wo 31 okt 2012, 09:36

Dankjewel kerel! Rood is inderdaad een ´dankbare´ kleur :lol: Vraag mij alleen af hoelang het goed gaat want de auto is in het verleden ook al een keer gedaan (zie 3e foto onder de zijspiegel, op het randje is mijn pa al eens erdoor heen gegaan) :oops: De laklaag is echt flinterdun vooral op het dak en de deuren. Zodra het klaar is goed gaan bijhouden en regelmatig in de collinite zetten, hopelijk heb ik er dan wat langer profijt van.
Randjes onder de grille moet ik ook nog doen maar dan demonteer ik de grille even.
jorisvwpolo91

Berichtdoor Freddy » wo 31 okt 2012, 09:39

Zo dan! Ik weet wat ik van't voorjaar ga doen :o
Volkswagen Polo 6N 1998 1.9D

R1 3 5
╚╬╬╝
. 2 4
Freddy

Volgende

Keer terug naar Wassen & Poetsen