Het is nu di 19 nov 2019, 04:46

F.A.Q: Verweerde (rode) lak aanpakken

Re: Verweerde rode lak, foto's motorkap

Berichtdoor Jarno » wo 31 okt 2012, 10:36

Missie geslaagd zou ik zeggen, mooi gelukt!
Volg de VW Polo Club Holland op Facebook & 'LIKE' ons! -> https://www.facebook.com/pages/VW-Polo-Club-Holland/167801756605954Afbeelding
Jarno
Beheerder

Berichtdoor Pobresh » wo 31 okt 2012, 10:49

jorisvwpolo91 schreef:Dankjewel kerel! Rood is inderdaad een ´dankbare´ kleur :lol: Vraag mij alleen af hoelang het goed gaat want de auto is in het verleden ook al een keer gedaan (zie 3e foto onder de zijspiegel, op het randje is mijn pa al eens erdoor heen gegaan) :oops: De laklaag is echt flinterdun vooral op het dak en de deuren. Zodra het klaar is goed gaan bijhouden en regelmatig in de collinite zetten, hopelijk heb ik er dan wat langer profijt van.
Randjes onder de grille moet ik ook nog doen maar dan demonteer ik de grille even.

Niet om iemand af te kraken. maar door de jaren heen behandelen met polijstmiddel en vervolgens de auto niet beschermen, krijg je dunne lak van, die je blijft oppoetsen tot er geen lak meer opzit.
Je doet er dus goed aan dat je de auto in de glaze en de wax gaat zetten, want dat zorgt voor bescherming. Zeker als je de wax bij blijft houden ben ik er van overtuigd dat je er lang plezier van zal hebben.

En de was(kras)sstraat vermijden natuurlijk.

Ziet er al heel netjes uit kerel. Ben benieuwd naar het eindresultaat met fotos in zonlicht :mrgreen:

ps: de mijne mag je daarna ook doen :P
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor jorisvwpolo91 » wo 31 okt 2012, 16:30

@ Freddy: Het is echt de moeite waard.. Als het goed is wordt de glans nog wat dieper met de glaze en wax eroverheen :D

@ Jarno: Bedankt! Het is even een pokkewerkje met de hand maar dan heb je ook wat :)

@ Rutger: Wasstraat ga ik zoiezo nooit meer heen tenzij je de auto zelf kan wassen in een wasbox.. Heb het ooit 1 keertje gedaan maar toen was ik vergeten dat ik een raamrubbertje miste wat resulteerde in een letterlijke koude douche :lol: Echt niet normaal hoe grofstoffelijk het wordt gedaan, de eerste 2 dagen lijkt je auto er goed uit te zien maar daarna beginnen de krassen goed op te vallen :o Lekker thuis wassen dus met goede shampoo en de hogedrukspuit of tuinslang (alhoewel je met een hogedrukspuit ook met beleid moet om gaan, vriend van mij dacht wel even alles grondig dichtbij schoon te spuiten bij z'n civic, zeg maar dag blanke lak :lol:

Agja, voordat ik in de auto reed werd de polo gebruikt als boodschappenkarretje en verder niet zo naar omgekeken dus is het wel begrijpelijk dat de lak er zo aan toe is, auto heeft ook altijd buiten gestaan in weer en wind.
Als het goed is zijn de glaze en wax onderweg dus we zullen zien wat het doet ;)

Ps: Staat er 'Ik wil een verminking aan m'n arm oplopen' op m'n voorhoofd? :lol:
jorisvwpolo91

Berichtdoor N!jntje » do 01 nov 2012, 15:33

Resultaat mag er nu al wel wezen :D
Mocht je er kwa resultaten of vragen niet uitkomen dan kun je altijd vragen stellen.
Ik ben ook bereid om eventueel hulp te bieden door er zelf mee aan de gang te gaan. Heb verschillende polo's en vele andere auto's gedaan dus 1tje erbij plakken is geen probleem ;)
N!jntje

Berichtdoor jorisvwpolo91 » do 01 nov 2012, 17:22

Bedankt voor het aanbod, zal het in gedachte houden ;) Tot nu toe kom ik er goed uit ook dankzij jullie tips en adviezen. Ik heb vandaag de collinite en dodo juice binnen gekregen.

Voordat ik de glaze ga gebruiken moet ik de auto even naspoelen en drogen met lichte concentratie shampoo om nog wat achter gebleven polijstresten te verwijderen. Moet ik tussen de glaze behandeling en het waxen met de collinite ook nog wassen of kan het direct achter elkaar 8-) Vanavond moet ik werken dus helaas geen tijd om verder te gaan. Met een beetje geluk krijg ik de auto morgen af en anders zaterdag :D
jorisvwpolo91

Berichtdoor N!jntje » do 01 nov 2012, 17:25

tussen een glaze hoef je niet te wassen ;)
Als het goed is heb je voordat je de glaze aanbrengt al de polijstresten weggehaalt. Dus dan is dat niet meer nodig.

Wanneer je twijfelt over het resultaat dan is een reinigingsmiddel handig om te controleren of het polijsten voldoende is. Hier is bijvoorbeeld monello spruzzo een leuke betaalbare variant van :D

Let op dat je je bij de dodo juice glaze goed houd aan de swipe test! Deze glaze ligt namelijk heel dunnetjes op de lak. en moet goed de kans hebben om in te trekken. Ben je te vroeg met het afhalen van de DJ glaze dan heeft het weinig nut. Ben je te laat dan ben je aan het poetsen als een halve tamme! Want hij wilt er dan niet gemakkelijk af :roll:
N!jntje

Berichtdoor jorisvwpolo91 » do 01 nov 2012, 17:38

Oke super duidelijk ;) Ik ga er vanuit dat het helemaal goed moet komen dan.
jorisvwpolo91

Berichtdoor jorisvwpolo91 » di 06 nov 2012, 01:06

De auto is inmiddels zo goed als af op een paar kleine details na.. Toch wel een tijdje mee bezig geweest in m´n eentje :o Het resultaat mag er gelukkig wel zijn en blijven. Ben iedereen erg dankbaar voor de tips en zal binnekort even wat foto´s schieten van de polo. De glaze was een goed idee en de collinite is gewoon super. Ben echt benieuwd hoe lang het goed gaat, het spul laat zich ideaal verwerken. Binnekort zien jullie wat foto´s tegemoet :D
jorisvwpolo91

Berichtdoor N!jntje » di 06 nov 2012, 14:12

Nog een tipje ;)
Waxen liefst op kamertemperatuur bewaren. Wax aanbrengen onder de 15 graden is ronduit K*T met een vaste wax. Een vloeibare wilt nog wel... Alleen Collinite is zoals je al hebt gemerkt een redelijk dikke vloeibare wax. Deze dus tijdens de winter niet in een schuurtje buiten laten staan ;)
Lime prime Lite cleaner/glaze is toch de variant die je hebt van dodo juice? Deze kan ook snel bevriezen. Deze is zo dun dat er soms kleine kristallen ontstaan in de glaze. Dan gaat hij lichtelijk schiften en gaat dus de kwaliteit achteruit. Ook deze dus warmpjes bewaren :D

Als je niet de mogelijkheid hebt om de waxen warm te bewaren... Noppenfolie eromheen 8-)
N!jntje

Berichtdoor jorisvwpolo91 » zo 11 nov 2012, 17:27

Bedankt voor de tips, het veilig opslaan van de spulletjes is geen probleem. Ik heb voor de doeken/pads een aparte bak gemaakt zodat ik ze na het wassen (eerst met de hand, vervolgens in de wasmachine) fijn samen kan opslaan.
Ik heb inderdaad dodo juice lime prime lite cleaner/glaze gebruikt voor de polo, fijn spul :)

Vandaag even de auto afgespoten met de hogedrukspuit en de ruiten gekleid + van binnen schoongemaakt. M'n pa is 1 jaar terug naar Amerika geweest en daar had hij een paar spuitflessen Rain-X meegenomen (Gebruiken het al een lange tijd bij de Passat en het spul is echt geweldig: Ruitenwissers worden totaal overbodig bij snelheden boven de 60 km/h. Ga daalek even de ruiten van de polo ermee behandelen nu ze toch helemaal schoon zijn.

Het plan was om vandaag ook even de auto nog een keer in de collinite te zetten maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Even een vraagje tussendoor: Plakken jullie de auto af als voor alleen een waxlaagje? Heb eerlijk gezegd geen zin meer om de hele auto afteplakken :lol: Het lijkt mij misschien wel goed te gaan aangezien de collinte vrijwel kleurloos is bij het aanbrengen (dus geen witte creme zoals turtle e.d.) Gister met de auto door de regen gereden en de beading kunnen zien van de collinite wax, erg fraai om te zien. Boven de 90 km/h blijft de auto kurkdroog in de regen. Het klinkt heel raar maar heb het idee dat de auto nu op de autobaan aanzienlijk minder herrie maakt door de polijstbeurt (lak was eerst alsof je over korrel 120 heen wreef bij wijze van spreken)
Het kan ook tussen de oren zitten maar misschien doordat de lak nu een stuk egaler/gladder is zou het best wel kunnen kloppen in mijn ogen.

Heb net even paar foto's gemaakt van de auto, misschien dat ik er vanavond wel even een paar online zet 8-)
Ben jullie erg dankbaar voor de goede adviezen, de auto ziet er weer geweldig uit.. Paar vrienden dachten dat ik hem had laten spuiten :lol:
jorisvwpolo91

VorigeVolgende

Keer terug naar Wassen & Poetsen