Het is nu di 19 nov 2019, 04:47

wasstraat of wasboxen?

wasstraat of wasboxen?

Berichtdoor DjTiez » vr 19 apr 2013, 08:36

halloooo.

Ik heb tot voor kort niet echt de behoefte gehad om mijn auto te wassen, tot ik mijn nieuwe Polo mocht uitkiezen (lees dit). Deze hou ik graag lekker glimmend! Helaas rij ik elke dag zo'n 100km over de A2, waardoor hij snel weer vies is. Ik ben al een aantal keren door de wasstraat gereden, en heb hem ook een paar keer zelf gewassen. In 2,5 maanden tijd denk ik 6 keer gewassen.

Ik merk dat mijn auto bij het gebruik van wasboxen vaak niet goed schoon is. Misschien(/waarschijnlijk) ben ik niet goed aan het poetsen, maar ik blijf vuil tegen komen. Zijn die schuimborstels niet zo goed, of moet ik gewoon harder boenen? Misschien insoppen met de schuimborstel en met een eigen doek poetsen?

Ik heb een washcard gekocht bij Q-wash, zodat ik voor €4,- per keer, onbeperkt zelf kan wassen. Ik vind het heel leuk om te doen, maar het is zonde van mijn tijd als ik een uur sta te boenen, en ik zie nog steeds vuil als hij opgedroogd is.

Zelf spullen halen om voor de deur te wassen heb ik (nog) nooit gedaan. Dit lijkt me ook veel duurder en veel meer werk. Heeft dit een veel beter effect (en prijs/kwaliteit) dan de wasstraat/wasboxen?

Ik hoop dat met jullie tips, ik een manier kan vinden waarop ik mijn auto goed schoon kan maken.
6R BlueGT 2013 - 5 deurs hatchback - 6v. handgeschakeld - benzine - 1395 cc - 103 kW (140 pk) - 250 Nm
0-100 in 7,9
top 210km/h
DjTiez

Re: wasstraat of wasboxen?

Berichtdoor Pobresh » vr 19 apr 2013, 10:48

Als je je lak goed wilt houden: vermijd de wasstraat, die word niet voor niets krasstraat genoemd. Wat men ook probeerd te beweren met anti-kras borstels en dergelijke. Probleem is dat vuil word opgenomen en dit dus krassen maakt.

Wasbox heb ik ook de ervaring dat de helft van t vuil blijft zitten. Hoe dit komt weer ik niet, maar ook ik blijf boenen.
Niet voor niets doen veel mensen eerst schuimen, vervolgens met de hand daadwerkelijk "schrobben" en dan pas verder.

Liefste doe ik gewoon thuis, met een emmertje sop en een NIEUWE spons (gewoon goedkoop 1 euro voor 3 stuks bij de action ofzo) Eventueel met een washandschoen die je iedere keer kunt uitwassen.
Altijd van boven naar beneden wassen.
Wil je trouwens sneller werken thuis: je kunt ook een bezempje aanschaffen speciaal voor auto's
Emmertje sop werkt vaak 10x beter dan die trage schuimborstels bij de gemiddelde wasbox. plus ze wegen minder en er zit geen slang in de weg. Maakt het werk makkelijker en je bent veel sneller klaar. Daarbij kun je ook beter langs alle plekken gaan, omdat je niet alleen schuim maar ook deels water gebruikt, zoals dus met een simpele spons.

Als je wekelijks je auto wast met een bezempje moet het wel goed komen. Alleen in de winter kun je het beste een wax aanbrengen voor de winter begint en tussendoor niet meer wassen. Auto is dan wel vies, maar je krijgt het er uiteindelijk wel makkelijk vanaf en je lak is gewoon beschermt.
"Vergeet dat ene boutje niet!"
Mijn andere hobby: http://pobresh.com
Daily: 6N 1997
Project: Trabant 1.1U 1991
Pobresh

Berichtdoor N!jntje » ma 29 apr 2013, 15:39

Rij naar de wasbox
neem een 2 lege emmers mee.
gebruik de spuitlans van de wasbox om water in beide emmers te doen. (doe dit door de spuitlans op de bodem van de emmer te houden want anders spuit alles in de rondte! )
pak een spons/washandschoen
en gebruik je sop om je auto te wassen.
en voor de rest spuit je natuurlijk de auto af van tevoren en naderhand. :D

8-) 8-)
N!jntje

Berichtdoor jeroensv » ma 29 apr 2013, 15:50

Of zoek een andere wasbox ;)
Wij hebben hier ook genoeg wasboxen en er blijft nooit vuil achter op mijn auto, maar heb wel lang moeten zoeken naar de goede. Degene die ik nu heb heeft de mogelijkheid om de auto eerst helemaal in de foam te zetten, daarna met shampoo af te spuiten, daarna met een wasborstel hem te wassen, daarna gewoon afspuiten en daarna in de hotwax en daarna afspoelen met demiwater om geen vlekken te krijgen! Werkt ideaal maar zoals nijntje zegt neem ik ook vaak nog wel even emmers mee om niet de schuimborstel te hoeven gebruiken!
Polo 6N 1.4 AEX milestone 1996 (sold)
Golf MKII 1.6 PN Pasadena 1991 (sold)
Seat Arosa 6H 1.4 AEX 1999 (RIP)

Polo 6N 1.6 AEE milestone 1997
jeroensv

Berichtdoor N!jntje » vr 03 mei 2013, 10:09

om niet de schuimborstel te hoeven gebruiken!

Dankje :roll:
N!jntje

Keer terug naar Wassen & Poetsen