Het is nu do 23 maart 2023, 01:14

Mijn projectjes

Mijn projectjes

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:03

Hey,

Aangezien ik zelf ook doe "detailen", dacht ik, misschien is het wel leuk als ik wat projectjes laat zien, die ik gedaan heb.

Aangezien ik niet de complete verhalen ga overtypen, heb ik ff copy/paste werk gedaan van het Autodetailing/Carclean forum:

Goedenavond,

Vandaag mocht ik een detail op locatie gedaan (in Wuppertal) bij een goede vriend van mij. Die heeft een Phoenixgelbe BMW M3, en de laatste keer dat die een boenbeurt heeft gekregen, was 3 jaar geleden nadat ik de Step1/2/3 handmatig had gedaan.

Enfin, vanmorgen om 7 uur op weg, om rond 8 uur aan te komen in Wuppertal. Eerst lekker ontbeten bij hem, daarna met de M3 naar de hal gereden, want het regende (eigenlijk de hele dag), dus lekker binnengezet. De auto bij aanvang:

Afbeelding

Zoals je kunt zien, was de auto niet vies, aangezien hij altijd in een verwarmde garage overnacht (en dit gewoon de hobby auto is, en dus alleen voor de "mooi-weer" ritjes bedoelt is).
Intererieur zag er ook netjes uit, dus heb alleen hoeven stofzuigen, en tussen de ventilatieroosters wat stof weggehaald, voor de rest met met Meguiars Quick Interior Detailer de rest behandeld, met APC 1:10 een vlek uit de kofferbakbekleding verwijderd, en dan zijn dit de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De motorkap maar eens geopend om te kijken hoe de 343 trappelende paardjes er bij lagen, maar ze lagen er eigenlijk redelijk schoon bij:

Afbeelding

Weinig schokkends te melden daarover.

Daarna auto naar een andere hal gereden, en eerst maar de wielkasten netjes ontvet, wat overigens een crime is bij een auto die enorm verlaagd is en vóór 255/19 en achteraan 295/19 heeft:

Afbeelding
Afbeelding

Auto daarna mooi gewassen met 2 emmer methode en daarna ziet het er zo uit:

Afbeelding

Je zou zeggen schoon, maar dat was het dus niet, aan de voorkant had ie ontzettend veel teerpuntjes zitten en vliegenlijkjes, dus met de Mothers klei eerst de hele auto behandeld, bleek toch meer vuil in te zitten als ik dacht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen de auto maar beginnen af te plakken, wat een werk....

Afbeelding
Afbeelding

En een test spot gemaakt. Aangezien de auto zo goed als geen krasjes vertoonde, eerst maar eens rondje witte pad met Monello Mezzo gedaan, glans kwam al enorm opzetten, en de kleine krasjes die er op zaten, waren in 1 hit meteen weg:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna op pad groen de Monella Finale gedaan en toen zag het er al een stuk glanzender uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De auto afgewerkt met de Techwax en getopped met de M26. Banden gedaan met Tyregel en natuurlijk de ruiten gedaan, en toen zag het er allemaal zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sharif

Re: Mijn projectjes

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:05

Deze stond vanmorgen deze op het programma.

Afbeelding

Een hele mooie signaalgroene Porsche 911 (model 964), niet een instapper maar de:

Afbeelding

Dus 360 paardjes achterin, wat in die tijd natuurlijk extreem veel was.
Dit zijn dus "voor" foto's. Zoals je kunt zien is deze auto altijd super onderhouden, word ook bijna nooit mee gereden, daarom was de lak ook in prima staat.

Hier nog 2 "voor" foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Ondanks de auto in deze conditie verkeerde natuurlijk wel even gewassen en gekleid, en wat een verademing was dat kleien zeg, geen 2 uur werk, maar een kwartierje ongeveer, lak was al glad en geen teerpuntje te bedenken.

Dus ik zou hiervoor ook geen correctie hoeven toe te passen, alleen een finishing polish en een sealent en wax.

Hier is de linkerkant al gepolijst:

Afbeelding

Auto netjes afgemaakt, maar toch ook wel veel dingen met het handje moeten doen, aangezien ik met de machine lang niet overal bij kwam....daarna mooie sealent er over en afgemaakt met de M26 en dan hier de eindfoto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze was dus echt leuk om te doen, puur alleen lak voeden en mooi afwerken,

Zo, nu even wachten tot september, dan hebben ze de nieuwe hal klaar waar alle auto's dan in komen te staan (staan nu allemaal op verschillende plekken), en dan mag ik ze verder allemaal af maken.
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:06

Goedenavond,

Vandaag mocht ik een MG-F onder handen nemen, eigenaar wilde alleen de buitenkant gedaan hebben, de binnenkant komt een andere keer aan de beurt.

Ik dacht, klein autootje, zal niet zoveel tijd kosten, nou niet dus ! :D

We zullen maar eens beginnen met wat voor-foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het eerste oog leek de toestand vrij normaal, dus als eerste de wielkasten maar eens goed schoongemaakt:

Afbeelding
Afbeelding

Nadat die schoon waren, maar eens gekeken hoe de velgen er uit zagen, helaas waren de 2 achtervelgen flink geoxideerd, wilde daar dus ook niet met de HD over heen gaan, anders vloog zo de lak er af, hier een voor-foto van een velg:

Afbeelding

Daarna Iron-X maar eens flink zijn werk laten doen:

Afbeelding
Afbeelding

Toen de velgen netjes schoongemaakt, netjes afgespoeld en de auto maar grondig gewassen met Meguiars Gold Class Shampoo, en natuurlijk 2 emmers en 2 washmitts, daarna gekleid met de Poorboys elastische klei.
Maar daar kwam me niet even veel rommel van de lak af, tijdens dat kleien, hier een foto van de klei, hoe die er uitzag, na alleen linksvoor het spatbord:

Afbeelding

De auto na een grondige wasbeurt, gekleid, en daarna weer gewassen:

Afbeelding
Afbeelding

Wat bleek, de auto zat onder de swirls en de hologrammen en andere lakdefecten, heb maar eens wat foto's gemaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch zat er nog wel wat glans in de lak:

Afbeelding

Zo, maar eens gaan polijsten, en ja hoor de swirls verdwenen als sneeuw voor de zon:

Afbeelding

Hier een redelijke foto, links niet gedaan, rechts wel:

Afbeelding

Kwam flink wat stof tijdens het polijsten vrij:

Afbeelding

En hier 2 foto's van de rechterkant na 2 hits met de Inizio:

Afbeelding
Afbeelding

Auto glanste al een stuk harder, en dan na te gaan dat dit eigenlijk helemaal geen glanspolijst is.

Zo, daarna de auto in de Finale gezet , sealent en een Wax toegevoegd, bandjes mooi zwart gemaakt en dan hier de eindfoto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenaar was tevreden, daar doen we het voor hè.

Zo morgen eindelijk weer een dagje vrij, en dan staat voor komend weekend weer een vol weekendje gepland (dus de zaterdag en zondag), ik ga weer naar Duitsland. :D

Gr. Sharif
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:07

Goedenavond,

Ik heb in mijn vriendenkring heel veel autoliefhebbers zitten, waaronder 2 broers uit Duitsland. Dat zijn echt extreme autoliefhebbers, en hebben zodoende ook een leuk wagenpark, ze hebben mij gevraagd om hun complete wagenpark dit jaar onder handen te nemen (zijn ca 25 auto's), ben dit weekend weer eens naar hun geweest. Om te beginnen met een BMW 123d Cabrio in de kleur wit. Leuke snelle diesel (204 peekaatjes in zo'n 1 serie gaan toch erg lekker vooruit !!)

Auto zag er op het eerste ook netjes uit bij aankomst:

Afbeelding
Afbeelding

Maar bij een betere blik, bleek dat de auto eigenlijk compleet onder de zwarte teerpuntjes, en van die geel/rode puntjes zat, echt overal over de hele auto. En heel veel waskrassen. Heb de puntjes zo goed mogelijk geprobeerd vast te leggen op de camera, maar mijn camera (een simpele digitale camera, kan het niet aan volgens mij):

Afbeelding
Afbeelding

Maar goed, als eerste maar eens aan het interieur begonnen, wat er eigenlijk al prima uit zag, ze onderhouden de auto's zelf ook goed, dus hoefde alleen maar even te stofzuigen, leer behandeld, en met een kwastje wat stof weggeveegd van de middenconsole en dan heb je dit resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de kap dichtgedaan en naar buiten gereden, was op dat moment ff droog, de rest van de dag zou het de hele dag regenen. :mad: Dus voor de rest binnen moeten werken, auto ff goed gewassen:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna auto maar weer snel naar binnen gereden en begonnen met kleien. Kreeg alle puntjes en pikkeltjes er af, maar was wel 2 uur verder nadat ik alles gekleid had.

Toen auto weer naar buiten gereden, weer afgespoeld.
Weer naar binnen gereden, motorkap ff opengemaakt, alles netjes schoongemaakt:

Afbeelding

Nu de lak eens beter bekijken, en ja hoor swirls ohne Ende, blijkbaar zijn deze lappenwasstraten (waar ze dus lappen ipv borstels hebben) niet echt goed:

Afbeelding
Afbeelding

Ik had Monello Inizio en gele pad gebruikt, maar was niet echt heel erg te spreken over het resultaat, swirls werden wel minder, maar je zag nog zitten. Is een unikleur dit wit, dus niet echt lekker om mee te werken vond ik. Daarna een 2e hit gedaan met de Inizio, en wat langzamer beweegd met de DAP en ja hoor, resultaat was meteen een stuk beter!

Daarna de Mezzo Finale op groen na behandeld, en we hadden weer glans (vind dat op een witte auto zowiezo moeilijk te fotograferen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna auto netjes afgemaakt de techwax + M26 en 9 uurtjes later was dit het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna zijn we lekker gaan grillen en werd het stiekem nog erg laat (vannacht 2 uur met de nodige biertjes achter de rug, gelukkig zou er vandaag een leukere auto op het programma staan....., die vermeld ik in het volgende topic).
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:07

Daar ben ik weer...

Nadat ik dus gisteren de BMW 1 M gedaan heb, stond vandaag de Mini op het programma, ben maar eens begonnen met wat voor-foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, als eerste maar eens de wielen schoongemaak en de banden ontvet:

Afbeelding

Daarna de auto netjes gewassen en gedroogd en begonnen met kleien, wat een vervuiling kwam er van die lak af (en ja, weer met nieuw stukje klei begonnen, dit was alleen van de voorbumper:

Afbeelding

Nadat, de hele auto was gekleid, netjes afgespoeld.
En ja hoor, het afplak werk...en wat een werk...

Afbeelding

Ook deze auto had maar heel weinig gereden, 11.000 km, dus krassen waren er geen tot bijna geen te bekennen, toch de hele auto eerst behandeld met de Mezzo op wit en dan hebben we weer meer glans:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna, de auto in de Finale op groen gezet...zowaar nog meer glans, zie hieronder de foto van de Jeep (die net gewassen was) in de lak van de Mini:

Afbeelding
Afbeelding

De auto weer afgewerkt, op bekend recept, de trims gedaan met Meguiars Trim-detailer, ramen netjes gemaakt, en de eindresultaatfoto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende auto van hun, die aan de beurt is, word echt een mega-klus. Moet van binnen en van buiten grondig gedaan worden, dus trek daar maar een compleet weekend voor uit, gaat om deze tank --> De BMW X6M:

Afbeelding

Zo, weer genoeg gedetailed deze week... volgend weekend maar eens een weekendje aan het gezin besteden :-d
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:08

Goedenavond,

Dit weekend bij mijn vrienden geweest in Duitsland. De planning was eigenlijk dat ik pas weer in September zou gaan, maar ze wilden graag 2 auto's gedaan hebben, dus ja hoor, dan offer ik me wel weer op. :-d

Gisteren stond deze wagen op het programma, een prachtige BMW 1M uit 2011:

Afbeelding

Wagen was eigenlijk niet vies (op het oog), en had ook maar 14.000 km gereden, dus viel mee. Maar aangezien deze auto dagelijks gebruikt wordt (behalve in de winter natuurlijk, dan heeft de eigenaar van deze auto een Jeep Cherokee 5.2 V8 ter beschikking, die komt wel vooruit in de sneeuw :)).

Nou, als eerste de velgen maar eens van de auto gedraaid en de wielkasten goed gereinigd:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de velgen allemaal stuk voor stuk netjes gereinigd en de banden ontvet:

Afbeelding

Geen paniek, zit een doek tussen de velg en de steen, waar die tegen aanrust. ;-)

Daarna de velgen er weer opgedraaid en de auto maar eens goed gewassen met Gold Class Shampoo:

Afbeelding

Daarna begonnen met kleien, daar kon je dus duidelijk aan zien dat dit een dagelijkse auto was, ben dus begonnen met een schoon stuk klei. En dit kwam er af na het linker spatbord vóór:

Afbeelding

Afijn, hele auto goed gekleid, zaten veel teerspetters en andere troep op, dus na een tijdje was de auto weer helemaal vrij van alle viezigheid, hieronder een overzicht van de auto gewassen en gekleid:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna motorruimte netjes schoongemaakt:

Afbeelding

Aangezien het weer erg onvoorspelbaar was, heb ik de auto maar weer netjes in de garage geparkeerd, nadat ik klaar was met het (minder leuke) afplakwerk:

Afbeelding
Afbeelding

Zo, eens kijken hoe de lak er bij stond, eigenlijk vrij goed, weinig tot geen krassen, op deze wat diepere na, op de achterklep, rechtsonder het BMW Logo:

Afbeelding

Ben dus begonnen met de witte pad en Monello Mezzo, en dat verhielp eigenlijk wel alles, gelukkig was dit geen unilak en dus was de lak redelijk goed te corrigeren, hier de linker kant nadat die in de Mezzo stond, kleur kwam ook al goed omhoog:

Afbeelding

Oh ja, werd ook nog geknipt terwijl ik met de motorkap bezig was: (op de achtergrond staat een van de volgende projecten :-d )

Afbeelding

Afijn, nadat ik de hele auto met de Mezzo had behandeld, eens ff naar Mcdonalds geweest, toen we terugwaren, hele auto met de Finale op groen behandeld en de bandjes mooi in het zwart gezet, incl. de velgen met een sealent behandeld, en toen zag het plaatje er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Werd al laat, en vond het wel goed eigenlijk, dus de auto mooi in een andere garage geparkeerd, en we zijn gaan karten, de rest kwam vanmorgen wel.
Dus vanmorgen op tijd opgestaan, auto handmatig in de sealent en wax gezet, auto goed nagelopen en toen was dit het eindresultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenaar was helemaal door het dolle heen, superblij dus.
Kleur was ook weer echt helemaal goed naar boven gekomen, beter als toen hij de auto kreeg vond ie.

Nou hij blij, ik door naar de volgende klus, een Mini Cabrio Works.
Dit in het volgende topic.
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:08

Goedenavond,

Ik heb nu vakantie en had afgesproken met een vaste klant dat ik deze week zijn Porsche onder handen zou nemen. Heb in het verleden ook al zijn auto's onder handen genomen (Porsche Boxster, Mercedes E-Klasse).
Toen wel handmatig omdat ik toen nog geen machine had. De Boxster is destijds verkocht, is toen een SLK voor in de plaats gekomen (nieuw model) en deze is nu ook weg en nu staat er dus een mooie 997 langs de nieuwe E-Klasse die hij ook heeft.

Eigenaar was vanaf woensdag op zakenreis en belde me dus dinsdagavond op, dat ik woensdag zijn Porsche kon ophalen en dat ik die dan vanmiddag terug kon brengen. Ik mocht er gerust in toeren, als ik maar de auto netjes weer bij hem afleverde. :cool:.
Je begrijpt, dat hoeft hij dus geen 2x te zeggen. Was dus een 911 met een open uitlaatsysteem, echt kippevel!!
Ben al heel lang een 911-fan, dus dit bevestigde het maar weer eens.

Genoeg geluld, over naar de auto, het gaat dus om onderstaande 911, in smerige toestand, zie ook de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bovenstaande foto's zijn donderdagochtend genomen, het regende eigenlijk het grootste gedeelte van de dag. Toen het ff een tijdje droog was, ben ik eens begonnen om als eerste de bagageruimte (die dus voorin ligt bij een Porsche 911), eens grondig te reinigen, als eerste alle blaadjes e.d weggepakt, daarna de sponningen netjes gereinigd met APC, daarna de bagageruimte netjes gestofzuigd, en toen het plastic gedeelte netjes met een vocht doekje stofvrij gemaakt en daarna behandeld met Trimdetailer van Autofinesse, zo dit was mooi schoon:

Afbeelding
Afbeelding

Toen eens in het interieur begonnen, eerst maar eens heel grondig gestofzuigd, daarna het hele interieur afgenomen met Meg's Quick Interior detailer. De deuropeningen/dorpels waren ook echt heel vettig, zie onderstaande foto:

Afbeelding
Afbeelding

Deze ook weer met APC schoongemaakt, daarna met een zeem met water, netjes gemaakt en vervolgens maar eens met onderstaande wax ingesmeerd, heb die ook nog steeds liggen:

Afbeelding

En zie hier het resultaat, ook weer netjes dus:

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels begon het weer te regenen, dus ben weer ff gestopt. Ik had gehoord dat het vrijdag droog zou blijven, dus de buitenkant was voor de vrijdag en voor de zaterdagmorgen.

Heb alleen de auto donderdag nog even goed gewassen en met Meg's de uitlaatjes weer netjes gekregen:

Afbeelding

Zo, genoeg gedaan voor de donderdag, heb de sleutel gepakt en ben eens een lekker stuk gaan toeren.
Maar eens flink genieten van de auto en de heeeeeeeeerlijke sound !!

Wat me in ieder geval heel erg op viel, is dat redelijk veel mensen toch wel even stopte en even een praatje maakten, tja zo'n auto staat niet iedere dag bij ons in de straat.
De meeste mensen weten hier dat ik auto's doe detailen, dus net toen ik wilde beginnen om de velgen onder handen te nemen, stopte iemand van een eindje verder op met zijn Volvo.
Meneer had wat smerige plekken op zijn Volvo, waar hij zich groen en geel aan ergerde, of ik niet even tijd had om daarna te kijken. Zo gezegd, zo gedaan, en 5 min. later waren de plekken weg !
Hij dolblij en weer 5 min. later kreeg ik onderstaand in mijn hand gedrukt:

Afbeelding

Maar goed, de Porsche....ben dus vrijdag begonnen met de velgen en banden, eerst maar eens foto van de voor-situatie:

Afbeelding

Wielen waren smerig, helaas ook wat ingevreten remstof, wielboutgaten helemaal zwart en de binnenkant van de velgen ook, helaas.

Ik heb de velgen er niet vanaf gedraaid, maar geprobeerd om zoveel mogelijk van de binnenkant van de velgen wel schoon te maken met behulp van APC. En ook de wielkasten netjes gereinigd.
Daarna de banden netjes ontvet en de velgen met velgenshampoo zo ver mogelijk geprobeerd schoon te krijgen:

Afbeelding

Zag er al een stuk beter uit, maar helaas nog genoeg zwarte puntjes, dus Iron-X moest maar weer aan de bak:

Afbeelding

Daarna de remklauwen ook netjes schoongemaakt en de velgen in sealant gezet en toen was het weer allemaal spik en span:

Afbeelding

Zo, daarna de auto maar netjes gekleid met Mothers klei en glijmiddel, en de grijze Porsche werd al weer een stuk zwarter:

Afbeelding

Daarna, de lakschades maar eens goed gaan bekijken, ik schrok eigenlijk van de hoeveelheid krassen die de Porsche had:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus als eerste de wat diepere krassen bewerkt met de gele pad en Inizio. Viel me meteen op dat de lak niet bijzonder hard was en veel krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon, behalve de diepere krassen op de deur, die moet ik eigenlijk wetsanden, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Voor de rest ongeveer 90% van de lakdefecten weggekregen, ook de swirls waren weg:

Afbeelding
Afbeelding

En hier een foto na de 1e polijst ronde Mezzo gecombineerd met Inizio:

Afbeelding

Zo, toen het onderstaande spul gebruikt, na de goede reviews:

Afbeelding

Topspul en rook ook nog eens lekker.

Nadat ik daarna de Finale er over heen gehaald heb eens wat foto's in de zon gemaakt, geen swirls meer te zien:

Afbeelding

Toen het volgende gebruikt, de Blackhole, nou, ik merkte echt dat het zwart veel dieper werd, daarna behandeld met de M26, de trims nog allemaal behandeld met Autofinesse, ruiten netjes gemaakt, bandjes mooi zwart en dan zijn hier de na-foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op naar de volgende en bedankt voor het lezen !!
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:09

Goedenavond,

Ben weer terug van een lang weekendje bij mijn vrienden in Duitsland. :cool:
Dit weekend stond er weer een geweldige auto op het programma: De BMW X6M. (die volgens vele critici het "M"-badge niet zou verdienen, nou ik vind van wel, daarover later meer).
Ik zou deze auto eigenlijk al een tijdje geleden doen, maar toen kwam die witte BMW 1M ertussen en dus moest deze wachten. Maar aangezien deze als dagelijkse auto (dus ook in de winter) word gebruikt, wilden ze hem ff goed schoon hebben.
En aangezien we vorig weekend "Weihnachtsfeier" hebben gehad rondom de Nürburgring hadden ze de X6 nog ff lekker smerig gemaakt. ;)

Gisterenmorgen rond 8 uur aangekomen en werd weer verwelkomt met een heerlijk Duits ontbijt en de koffie die er zeker bij hoort !!

Daarna zijn we naar een loods gereden, waar ik dit weekend zou werken. En daar stond ie dan lekker smerig te zijn:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze wilden de auto van binnen ook netjes schoon hebben, dus ben maar begonnen met het interieur:

Hier wat voor-foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was eigenlijk niet veel werk aan. Dus na een goede stofzuigbeurt, het leder gereinigd te hebben en de de dorpels met APC schoongemaakt te hebben, was dit al klaar. Natuurlijk werden de ramen aan de binnenkant ook niet vergeten.

Dus toen de auto naar buiten gereden, om hem eens goed te wassen. Wat niet echt lekker werken is met 1 graad buiten. :(
Maar ja, het moet goed blinken, dus ben maar eens begonnen met de banden te ontvetten en de wielkasten schoon te maken met APC. Gelukkig kon ik met mijn Vikan borstel overal goed aan:

Afbeelding

Op de X6 zitten nu de winterbanden (20") met velgen. Mij is altijd geadviseerd om winterbanden altijd zo smal mogelijk te nemen dan zou je het meeste grip hebben. Toen zag ik de maat van de achterbanden hier :o:

Afbeelding

Daarna de velgen goed schoongemaakt, wat echt geen makkelijk klusje was, aangezien achter de spaken een stuk was waar je bijna niet goed bijkwam, maar nadat het me dan toch gelukt was, de rest van de auto goed gewassen met uiteraard 2 emmer methode en Meguiars Gold Class Shampoo. Had de "oude" Valma shampoo niet bij me. Auto zag er meteen al een stuk beter uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna auto naar binnen gereden en dat was ook echt hoognodig, hele auto zat onder de teerspetters en vliegenstront:

Afbeelding

Dus nadat ik bijna 2,5 uur gekleid had, waren uiteindelijk wel alle teerspetters en andere zooi verdwenen.
Het was inmiddels ook 17.00 uur. We gingen karten ! :cool: (zoals altijd als ik daar het weekend ben).
En aangezien ze weten dat ik een autofreak ben laten ze me ook altijd in hun auto's rijden.
Nu hebben jullie al foto's gehad van die BMW 123d Cabrio / Porsche 911 (964) Turbo / Mini Cooper Cabrio Works / BMW 1M die ik allemaal gedaan heb bij hun. En daar heb ik dus ook allemaal in gereden. Die 1M vond ik echt indrukwekkend, maar gisteren kwam dus de "Pfanzer" (zoals wij hem noemen) aan de beurt. Dus hop de auto in, knopje "M" op het stuur ingedrukt en ja hoor de autobahn op, ik trap dat gas diep in en.....ik krijg een ontiegelijke trap in mijn rug en voordat ik het weet rij ik echt al veel te hard. Zwaar zwaar indrukwekkend !! Daar was de 1M (geloof het of niet), gewoon echt redelijk langzaam tegen. Ook bochtenwerk enz, echt alles snaarstrak, niks overhellen of zo. Wat een machine !! Origineel hebben die X6M 550 pk, deze is gekieteld, heeft 620 pk. Echt abnormaal snel, en dat voor een auto met een leeggewicht van ver boven de 2500 kg! Ja ben redelijk enthousiast, ik weet het. ;)
Maar goed, nadat we dus gekart hadden, paar biertjes gedronken, blijven overnachten en vanmorgen vroeg opgestaan en met de X6 weer naar de loods gereden en ben weer verder gegaan:

Ik had de auto dus gisteren helemaal gekleid, en daar was de lak ook echt van opgeknapt.
Dus toen de motorkap maar eens opengemaakt en gekeken wat daar te doen viel, heel weinig dus. Alleen wat blaadjes weghalen, en de sponningen schoonmaken. Vochtig doekje over de kunststof kappen en het was weer netjes:

Afbeelding

Toen de lak geïnspecteerd, viel me eigenlijk 100% mee, zaten wel wat swirls her en der, maar niks schokkends. Helaas ging het met met Monello Mezzo niet weg. Dus de Inizio en een cuttingpad gebruikt en ik zag ze niet meer:

Afbeelding
Afbeelding

Dus nadat ik de 1e keer de auto gedeeltelijk met Inizio en Mezzo behandeld had, was de kleur meteen ook echt opgehaald.

Toen de uitlaten behandeld met een staalwolletje en Meguiars Metal Polish, zie het verschil.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Daarna de Finale er over, de PB White Diamond en natuurlijk ook alle details meegenomen, de naden tussen de spatborden, waar veel vuil inzat, maar ook zoals bv hier bij de deurklinken:

Afbeelding

Constant wat Inizio op een doekje gedaan en met de vinger overal langsgestreken totdat het overal weg was.

Auto naar buiten gereden om wat foto's te maken en toen begon het te regenen, dus wagen weer meteen naar binnen gereden en een beadingfoto gemaakt:

Afbeelding

Auto weer gedroogd en toen het eindelijk droog was, ff snel wat eindresultaatfotos gemaakt na 17 uur arbeid:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eigenaar was weer helemaal tevreden, en over 2 weekjes ben ik er weer. Dit maal niet om te polijsten, maar om met hem samen een nieuw speeltje te gaan halen. :D

Volgende keer dat ik hier weer naar toe ga, zal begin volgend jaar zijn, als de temperaturen ook wat beter zijn, dan staat er als 1e een BMW Z8 op het programma.

Sorry voor het lange verhaal, maar ben een beetje enthousiast geraakt door dit monster !! :cool:
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:10

Goeiemorgen,

Ik heb sinds afgelopen dinsdag een BMW 335d op de oprit staan. De eigenaar ging op vakantie en wilde de auto netjes behandeld weer terug krijgen.
Aangezien ik afgelopen vrijdagavond/zaterdag die Seat Altea gedaan heb, moest ik met deze auto voornamelijk in de avonduren wat doen + de gehele zondag.

De eigenaar verzorgt de auto zelf ook wel goed, wast hem iedere week volgens mij met de hand, maar toch had de auto wel wat swirls her en der, en andere vuiligheid:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als eerste het interieur gedaan. Gestofzuigd, met Megs Interior detailer alles behandeld, het leer gevoed en beschermt en de trims behandeld met Autofinesse.
Na een 1,5 avond werk, komt het er dan zo uit te zien:

Afbeelding
Afbeelding

De auto wassen was toen het volgende project, nadat de auto gewassen was, met de klei er aan.
En veel teerspetters op de auto zeg, word echt tijd dat ik Tar-X ga halen.

Toen de wielen en banden schoongemaakt en met Iron-X de laatste aanslag doen laten verdwijnen, helaas waren de velgen redelijk geoxideerd.

Auto afplakken was het volgende werkje, en toen de 1e polijstlaag er over heen, had gecombineerd, oranje pad/gele pad en witte pad met Inizio en Mezzo:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb de swirls er uitgekregen, alsmede de lichte krasjes, zitten nu nog 2 wat diepere krasjes in de lak, maar die kreeg ik er niet uit.
Toch maar eens een rotary aanschaffen.

Daarna de auto weer afgenomen met Eraser:

Afbeelding

Afbeelding

Glans was alweer goed teruggekomen.

Daarna met de groene en zwarte pad 2x hit met de Finale aangebracht en getopt met de M26.
Het zag er weer heel netjes uit.

Uitlaten nog schoongemaakt, ramen schoongemaakt, velgen behandeld met een sealent en verder nog wat puntjes op de I gezet en dit is het eindresultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS: Helaas kan ik bij de nieuwe versie van Photobucket de kentekens helaas niet meer "twirlen" zodat die onleesbaar worden, dus moet het maar zo doen met een gele streep. :(

In totaal toch nog de woensdagavond, donderdagavond, gehele zondag, maandagavond en vanmorgen aan bezig geweest...dus een kleine 20 uur.

Gr. Sharif
Sharif

Berichtdoor Sharif » wo 23 jul 2014, 19:10

Goedenavond,

Nadat ik een kleine 2 maanden geleden een BMW 1M in de kleur Valencia Orange gedaan had, was het gisteren tijd om een 1M in het wit te doen. Ik vind wit niet echt een fijne kleur om te behandelen, puur omdat je je er helemaal op scheel kijkt, als de zon er op schijnt.

Maar goed, even een kleine introductie: de eigenaar van deze 1M zit ook bij de vriendenclub en deze 1M is zijn dagelijkse auto. Is van 2011 en heeft nu 20.000 km gereden.
Deze man is een enorme Nurbürgring-gek (en dan dus de Norschleife) en rijdt er zelf ook diverse races op. (hij heeft 2 BMW M3's in racetrim). Door zijn verslaving heeft hij dus een 2e huis gekocht aan de Nurbürgring.
Ikzelf ben ook een verslaafde van de "Ring", en ben er dus ook regelmatig te vinden, zowel om te kijken als om te rijden.
Dus toen hij me vroeg om zijn auto te doen bij zijn vakantiehuis, was het natuurlijk meteen het leuke met het nuttige combineren.
Zaterdags 1M onderhanden nemen, zondags de hele dag op de Nordschleife vertoeven ! :-)^ :-d

Dus zaterdagmorgen rond een uur of 7 weggereden, en om iets voor 08.30 uur was ik op plaats van bestemming. (ideaal zo dicht bij de grens wonen). :ja

De eigenaar was niet thuis, hij was een race aan het rijden, die was begonnen om 8 uur, dus had hij mij vrijdag even opgebeld om te zeggen waar alles lag, zodat ik wel kon beginnen zonder op hem te wachten.

Dus, ik kwam aan, auto geparkeerd en eerst maar eens de auto afgespoeld, het ging dus om deze auto:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als eerste de banden ontvet en de velgen mooi gewassen:

Afbeelding

Auto daarna goed gewassen, uiteraard met 2 emmers en 2 washmitts met de Meguiars Gold Class shampoo. Die shampoo bevalt me uitermate goed.
Daarna de auto afgedroogd en ja hoor bij een betere blik vielen dus de verschillende teerpuntjes op, die je zo fijn ziet op een witte auto:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Daarna de auto gekleid, en gelukkig alle teerpuntjes en andere viezigheid uit de lak kunnen halen, toch viel het me reuze mee wat er als vervuiling uit de klei kwam:

Afbeelding

Normaal gesproken gebruik ik altijd de Mothers Lubricant, maar aangezien deze bijna op was had ik besloten om ook de Poorboys Spray and Gloss te gebruiken. Is wat mij betreft een blijvertje, doet precies zijn werk als de Mothers, alleen ruikt deze ook nog eens heel lekker en je kunt het gewoon in de zon toepassen.

Afbeelding

Daarna de auto maar weer as usual afgeplakt met de fijne blauwe tape:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna met mijn Brinkmann is de lak geinspecteerd, maar mij viel het allemaal reuze mee, hier en daar wat kleine swirls maar na een behandeling Mezzo op pad wit, waren die al verdwenen, zie hier het resultaat na 2 hits:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de rechterkant als eerste maar eens behandeld, ziet er al meteen goed uit:

Afbeelding

Auto daarna helemaal behandeld met Mezzo op wit, daarna afgebouwd met Finale op groen, bandjes mooi zwart gemaakt, velgjes behandeld met de Poorboys wheelselant en de lak nog behandeld met Techwax en de M26.

Aangezien de eigenaar ook wilde dat ik zijn interieur onder handen nam, heb ik dit dus gedaan, maar hier was eigenlijk niet meer nodig als even met de stofzuiger goed door het interieur te gaan en wat delen met Meguiars Quick Interior Detailer te behandelen, met een dun kwastje wat stof tussen de verschillende schakelaars te verwijderen en de binnenkant van de ramen met Meguiars NXT Glass Cleaner behandeld.

En dan komen we na een dag zwoegen, van ca 10 uur op dit eindresultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding